Jak zaczęła się Twoja przygoda z PCG?

Dosyć nietypowo, bo od wyjazdu na półtoraroczny program menedżerski do siedziby głównej PCG w Bostonie, w Stanach Zjednoczonych. Wyjazd był dla mnie bardzo ważnym doświadczeniem, zarówno zawodowym jak i osobistym. Miałam okazję pracować na kilku bardzo złożonych i wymagających projektach realizowanych przez PCG dla instytucji rządowych i samorządowych w USA. Nie było tutaj mowy o żadnej taryfie ulgowej ze względu na moje pochodzenie czy barierę językową. Musiałam sprawdzić się w realizacji powierzonych mi zadań. Wiele mnie to nauczyło o odpowiedzialności i etyce pracy konsultanta. Poza tym, mieszkanie w Stanach bardzo poszerza perspektywę – pracuje i żyje się tam inaczej w Polsce czy w Europie. Super było tego doświadczyć. Wreszcie, podczas pobytu miałam okazję poznać wielu fantastycznych ludzi, z którymi pozostaję w kontakcie do dziś.

Opowiedz proszę o tym, czym zajmujesz się dziś w PCG Academia?

Po powrocie z USA i kilkuletniej przygodzie z sektorem pomocy społecznej, trafiłam do PCG Academia jako osoba odpowiedzialna za budowanie naszej obecności na rynku rozwiązań IT wspierających zdalne kształcenie studentów. To bardzo ciekawy i dynamicznie rozwijający się fragment rynku edukacyjnego w Polsce, na którym jest wiele do zrobienia. Kierunkiem jaki przyjęliśmy, od samego początku, było nawiązanie współpracy z firmami, które posiadają gotowe produkty i istotne doświadczenie w zakresie dostarczania oprogramowania wspierającego naukę na odległość. Najpierw w 2016 roku podpisaliśmy porozumienie z norweską firmą Inspera, oferującą system do elektronicznego egzaminowania studentów. Dwa lata później doprowadziliśmy do aliansu z firmą Blackboard, jednym z liderów globalnego rynku platform LMS dla podmiotów z sektora edukacyjnego. Dziś nasza strategia w Polsce polega na popularyzacji i dostarczaniu tych rozwiązań do szkół wyższych oraz na dalszym poszerzaniu naszego portfolio o nowe produkty i usługi szkoleniowe i doradcze. 

Jakie są Twoje największe wyzwania w roli Dyrektora Linii Biznesowej w PCG?

Rynek oprogramowania do kształcenia na odległość w Polsce jest na wczesnym etapie swojego rozwoju. Aktualnie, w naszym kraju dominują rozwiązania budowane in-house oraz oprogramowanie open source adaptowane do potrzeb organizacji. Duzi gracze międzynarodowi, tacy jak D2L, Instructure, czy do niedawna Blackboard są w Polsce właściwie nieobecni. Za sprawą firm takich jak PCG Academia ten stan rzeczy zaczyna się powoli zmieniać. Wśród uczelni pojawiają się tzw. „early adopters” czyli organizacje wyprzedzające rynek, nastawione pro-studencko i innowacyjnie, np. Akademia Leona Koźmińskiego czy Uniwersytet Jagielloński. Te uczelnie nie boją się powierzyć nam i naszym partnerom zadań związanych obsługą procesu egzaminowania czy kształcenia na odległość od strony rozwoju i utrzymania IT. Uczelnie te wolą się skoncentrować na realizacji swojej misji edukacyjnej i naukowej, co przecież stanowi o istocie istnienia szkół wyższych.

Co podoba Ci się w Twojej pracy? Które jej aspekty sprawiają Ci największą satysfakcję?

Jest kilka aspektów, które powodują, że z PCG współpracuje już od 8 lat. Pierwszym, bardzo istotnym dla mnie, jest autonomia w działaniu i zaufanie jakim obdarza mnie Zarząd PCG. Fundamentem naszej współpracy jest strategia. W oparciu o nią, definiuje działania swoje i swojego Zespołu. Czuję dużą sprawczość, co daje mi ogromną satysfakcję, ale wiąże się też ze zwiększoną odpowiedzialnością. Kolejnym ważnym aspektem są ludzie, z którymi mam przyjemność współpracować. Poczynając od przedstawicieli topowych polskich uczelni, poprzez międzynarodowe grono partnerów produktowych, a kończąc na naszym świetnym i zmotywowanym Zespole. Ostatnim ważnym aspektem jest wpływ tego co robimy na sektor edukacji i procesy realizowane przez naszych klientów. Mam głębokie przekonanie, że produkty, które dostarczamy wspólnie z naszymi partnerami, Blackboardem i Insperą, generują realną wartość dla studentów i dydaktyków. Usprawniamy proces kształcenia, pomagamy dotrzeć do studentów zagranicznych i niepełnosprawnych, robimy coś istotnego dla wielu tysięcy ludzi w całym kraju.

Jak łączysz wyzwania zawodowe ze swoimi zainteresowaniami?

Moje zainteresowania są związane z podróżami i odkrywaniem nowych kultur, miejsc i smaków. Tak się szczęśliwie składa, że moja praca wymaga cyklicznego uczestnictwa w spotkaniach statusowych z naszymi partnerami zlokalizowanymi w Norwegii, Stanach Zjednoczonych czy Hiszpanii. Staram się też regularnie odwiedzać międzynarodowe konferencje edukacyjne, takie jak Bett Show w Londynie czy organizowane przez Blackboarda TLC oraz BBWorld. Przy okazji tych służbowych wyjazdów zwykle udaje mi się wygospodarować chwilę czasu dla siebie, aby pozwiedzać, odkryć specjały lokalnych kuchni i spotkać się ze znajomymi.

Magda Sochacka, Dyrektor Linii Biznesowej, PCG Academia
Od 10 lat związana z branżami doradztwa biznesowego i technologii w edukacji. W PCG Academia zarządza wprowadzaniem rozwiązań zagranicznych partnerów, w tym platform e-learningowych i służących do elektronicznego egzaminowania, do polskiego sektora szkolnictwa wyższego. Doświadczenie zawodowe zdobywała na projektach w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz programu CEMS Master in International Management.