Nie brałeś udziału? Nic straconego! Obejrzyj relację z webinaru.
W październiku MNiSW zapowiedziało premierę nowego narzędzia do pomiaru dorobku naukowego uczelni i instytutów. System Ewaluacji Działalności Naukowej (SEDN) to oprogramowanie, którego celem jest zaprezentowanie kondycji polskiej nauki w ujęciu dyscyplinarnym. Wcześniej ocena dorobku naukowego bazowała na analizie osiągnięć poszczególnych jednostek naukowych.
Teoretycznie przestawienie się uczelni na nowy sposób prezentowania osiągnięć naukowych wymaga jedynie innej metodyki gromadzenia i przetwarzania danych o publikacjach naukowych. W praktyce ta zmiana wymaga zaangażowania całej społeczności akademickiej, zaczynając od pracowników naukowych.
Każda zmiana systemowa powoduje duże zmiany na poziomie funkcjonowania organizacji i ich pracowników. W tym przypadku dodatkowym utrudnieniem jest to, że zmiana dokonuje się w trakcie,
a nie na początku nowego okresu ewaluacji. Wyniki pierwszej ewaluacji według nowych reguł budzą więc olbrzymią niepewność środowiska akademickiego.
Choć jesteśmy w okresie przejściowym, warto już teraz wymienić się wnioskami i pierwszymi doświadczeniami. Dlatego zapraszamy na 3 spotkania organizowane pod patronatem Fundacji Rektorów Polskich przy współpracy z naszym partnerem Pro science pod hasłem #ocenadorobkunaukowego2.0. Patronat medialny nad całym cyklem spotkań pełni Forum Akademickie.
Jakie konsekwencje na działania pracowników naukowych i kadry zarządzającej uczelniami ma nowy system oceny działalności naukowej? Spotkania poprowadzi prof. Łukasz Sułkowski, kierownik Katedry Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
MNiSW wprowadziło nowe zasady oceny dorobku naukowego, aby na nowo uporządkować obraz polskiej nauki – przez pryzmat dyscyplin, a nie jednostek naukowych. Dotychczas uczelnie bazowały na strukturze organizacyjnej, która była spójna z poprzednimi regułami przeliczania punktów. Czy nowy system podważa tradycyjny sposób zorganizowania polskich uczelni? Jak poukładać nowe procesy i role (w tym szefów dyscyplin) w strukturze uczelnianej, aby przystosować się do nowych wymogów ministerialnych? Jak podejść do tematu strategicznie i od czego zacząć? Jak poukładać procesy i role w organizacji, aby spełnić wymogi SEDN?
Prof. Łukasz Sułkowski
Prof. Łukasz Sułkowski jest profesorem nauk ekonomicznych i profesorem nauk humanistycznych specjalizującym się w tematyce zarządzania w szkolnictwie wyższym. Kieruje Katedrą Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest też profesorem Clark University oraz Społecznej Akademii Nauk. W latach 2012 -2018 był członkiem PKA, gdzie pełnił rolę m.in. Wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za współpracę międzynarodową. W latach 2016 -2017 uczestniczył w pracach komisji opiniującej wybory zespołów przygotowujących projekty Ustawy 2.0 Autor ponad 300 publikacji. Realizator licznych grantów badawczych, kierował m.in. projektem „ Doskonalenie organizacyjne uczelni przyszłości UNIFUT.PL” (2017-2019) Członek międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń , m.in. American Academy of Management oraz European Academy of Management. W 2017 roku został Prezesem Zarządu PCG Polska.
Prof. dr hab. Dorota Dobija
Ekspertka od rachunkowości i zarządzania.
W obszarze rachunkowości zajmuje się zagadnieniami wpływu informacji finansowej i niefinansowej na wycenę papierów wartościowych oraz zagadnieniami z pogranicza ładu korporacyjnego, sprawozdawczości finansowej i audytu finansowego. Specjalizuje się również w obszarze kapitału intelektualnego i innowacyjnego oraz zarządzania szkolnictwem wyższym.
Prof. Dorota Dobija w zakresie ładu korporacyjnego interesuje się w zwłaszcza kwestiami dotyczącymi różnorodności rad dyrektorów (zarządów, rad nadzorczych w tym komitetów audytu). Badała zjawisko zróżnicowania ze względu na płeć w składach rad nadzorczych i komitetach audytu. W szczególności bada, czy różnorodność rad nadzorczych (komitetów audytu), w tym udział kobiet, wpływa na efektywność przedsiębiorstw: wyniki finansowe, jakość sprawozdawczości finansowej i niefinansowej (CSR).
Jest również cenionym ekspertem w obszarze zarządzania kapitałem intelektualnym i innowacyjnym w organizacjach. W szczególności zajmuje się budowaniem systemów pomiaru i raportowania o kapitale intelektualnym. Wieloletni praktyk zarządzający kapitałem intelektualnym w szkolnictwie wyższym. Obecnie prowadzi badania dotyczące systemów pomiaru i oceny dokonań – analizuje, jak czynniki zewnętrzne (np. akredytacje i regulacje) oraz wewnętrzne wpływają na rozwój systemów pomiaru efektywności badań naukowych.
Kierowniczka studiów doktoranckich i kierowniczka Katedry Rachunkowości w Akademii Leona Koźmińskiego.
Prof. dr hab. Andrzej Tretyn
W latach 2012-2020 rektor UMK w Toruniu, wcześniej przez dwie kadencje prorektor ds. naukowych i współpracy z zagranicą. W latach 2016-2020 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. W roku 1997 prof. Tretyn został dyrektorem Instytutu Biologii i Ochrony Środowiska, w latach 1999–2005 był dziekanem Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi. Obecnie prof. Tretyn, nieprzerwanie od 1994 r., kieruje Katedrą Fizjologii Roślin i Biotechnologii i aktywnie uczestniczy w życiu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Prof. dr hab. Piotr Jedynak
Profesor nauk ekonomicznych, reprezentujący dyscyplinę nauki o zarządzaniu i jakości. Dziekan Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w kadencji 2016-2002. Od września 2020 obejmie funkcję Prorektora ds. polityki kadrowej i finansowej. Był członkiem Zespołu przygotowującego wniosek w sprawie Inicjatywy Doskonałości Uczelnia Badawcza a aktualnie jest członkiem Rady Programowej tej inicjatywy. Kierował zespołem nr 1 ds. Ustroju i Struktury Organizacyjnej podczas wprowadzania w Uniwersytecie postanowień Ustawy 2.0. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na: zarządzaniu strategicznym, znormalizowanych systemach zarządzania, zarządzaniu ryzykiem, zarządzaniu w szkolnictwie wyższym oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Był kierownikiem lub głównym wykonawcą licznych projektów naukowo-badawczych oraz wdrożeniowych związanych z zarządzaniem w szkolnictwie wyższym, finansowanych ze środków zewnętrznych. Posiada bogate doświadczenie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Pełnił rolę audytora lub doradcy licznych organizacji, w tym np. Toyoty, British Telecom, Krakowskiego Holdingu Komunalnego. Reprezentuje Uniwersytet w różnych stowarzyszeniach. Jest między innymi członkiem Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN oraz przedstawicielem UJ w sieci HERMES (Higher Education and Research in Management of European Universities)
Czy nowe zasady oceny dorobku naukowego faktycznie wymagają nowej strategii publikacyjnej naukowca?
Współpraca czy rywalizacja – jak nowy system ewaluacji dorobku naukowego wpłynie na klimat organizacyjny uczelni?
Reguły gry na uczelniach – jak się zmienią pod wpływem nowego systemu oceny dorobku naukowego?
Kierownik Projektów Marketingowych
tel. +48 722 110 522
e-mail: agnieszka.piekart@pcgacademia.pl
www.pcgacademia.pl
Konsultant
tel. +48 669 917 029
e-mail: waldemar.chmura@pcgacademia.pl
www.pcgacademia.pl