Niedawne wydarzenia sprawiły, że edukacja zdalna na wyższych uczelniach z opcji zamieniła się w konieczność. Jak się do tego przygotować i skąd mieć pewność, że dopilnowaliśmy wszystkiego? Skuteczną pomocą może być checklista, czyli lista zadań do wykonania. Znajdą ją Państwo w naszym artykule.

 

Jak się przygotować do edukacji zdalnej?

Nagła potrzeba edukacji zdalnej wprowadziła niemałe zamieszanie na wielu polskich uczelniach. Zajęcia online stanowią duże wyzwanie zarówno od strony technicznej, jak i organizacyjnej. Dodatkowo takiego trybu pracy muszą się nauczyć i wykładowcy, i studenci. Strategia działań jest więc kluczem do sukcesu.

Tylko jak ją zaplanować? Na początek warto przygotować listę zadań kontrolnych.

 

Planowanie strategii nauki online – checklista

Nasza checklista to propozycja, którą można dowolnie modyfikować – tak, by spełniała potrzeby danej uczelni. Skierowana jest głównie do wykładowców, jednak to też przydatna pomoc dla rektora i innych osób zarządzających.

Lista wypełniona prawidłowo stanie się narzędziem, które ułatwi przygotowanie do pracy w nowym trybie i zwiększy poczucie kontroli nad poszczególnymi zadaniami. Może też posłużyć jako wstęp do stworzenia strategii nauki online lub ulepszenia już istniejącej. Jest podzielona na 4 zasadnicze sekcje, dzięki którym prowadzi wykładowcę przez wszystkie etapy przygotowania do nauki online.

Checklistę przygotowaliśmy na podstawie materiałów opublikowanych przez Blackboard, naszego partnera i firmy dostarczającej kompleksowe rozwiązania do nauki zdalnej. Korzystają z nich tysiące uczelni na całym świecie. Państwa uczelnia może do nich dołączyć, kontaktując się z nami.

 

Checklista:

1. Cele edukacji zdalnej

  • Znam cel kursu.
  • Znam cele poszczególnych jednostek (np. lekcji, etapów).
  • Znam oczekiwane rezultaty.
  • Przeanalizowałem(łam) trudności wynikające z nauki zdalnej.
  • Dokonałem(łam) weryfikacji celów.

 

2. Plan edukacji zdalnej

  • Wybrałem(łam) program nauczania lub przygotowałem(łam) nowy.
  • Dopasowałem(łam) program do postawionych celów.
  • Dopasowałem(łam) program do pracy zdalnej.
  • Mam plan na poszczególne jednostki (lekcje, etapy).
  • Mam plan na cały kurs/semestr.
  • Omówiłem(łam) plan z innymi wykładowcami/osobami decyzyjnymi.

 

3. Narzędzia do edukacji zdalnej

  • Mam oprogramowanie, które umożliwi prowadzenie zajęć online.
  • Znam funkcje posiadanego oprogramowania.
  • Wiem, jak prowadzić zajęcia.
  • Wiem, jak skontaktować się ze studentami.
  • Wiem, jak weryfikować pracę studentów.
  • Wiem, jak przeprowadzić egzamin.
  • Potrafię rozwiązać podstawowe problemy techniczne lub wiem, gdzie szukać szybkiej pomocy serwisowej.
  • Umiem wykorzystać oprogramowanie tak, aby spełnić założenia programowe.
  • Poinformowałem(łam) studentów o zasadach pracy przy wykorzystaniu oprogramowania do edukacji zdalnej.
  • Przygotowałem(łam) plan dla studentów bez dostępu do sieci lub z utrudnionym dostępem.
  • Przygotowałem(łam) plan w oparciu o rozwiązania asynchroniczne i synchroniczne.
  • Przeprowadziłem(łam) lekcje testowe.

 

4. Kontrola

  • Posiadam narzędzia do kontroli przebiegu i efektów kursu.
  • Wiem, jak korzystać z takich narzędzi.
  • Prowadzę dokumentację.
  • Informuję studentów o postępach i efektach kursu.
  • Konsultuję efekty edukacji zdalnej z innymi wykładowcami.
  • Optymalizuję plan w oparciu o pojawiające się na bieżąco wnioski.
  • Pogłębiam swoją wiedzę na temat nauki online (biorąc udział w szkoleniach, uczestnicząc w webinariach).

 

Jednym z najobszerniejszych i zarazem najważniejszych etapów checklisty jest ten dotyczący narzędzi do edukacji zdalnej. Wybór oprogramowania i zaznajomienie się z jego funkcjami zadecydują o sukcesie wykładowców, studentów i uczelni. Najlepszych rozwiązań do tego zadania dostarczy Państwu PCG Academia.