Edukacja zdalna na wyższych uczelniach – checklista
8 lipca 2020 3 min czytaniaNiedawne wydarzenia sprawiły, że edukacja zdalna na wyższych uczelniach z opcji zamieniła się w konieczność. Jak się do tego przygotować i skąd mieć pewność, że dopilnowaliśmy wszystkiego? Skuteczną pomocą może być checklista, czyli lista zadań do wykonania. Znajdą ją Państwo w naszym artykule.
Jak się przygotować do edukacji zdalnej?
Nagła potrzeba edukacji zdalnej wprowadziła niemałe zamieszanie na wielu polskich uczelniach. Zajęcia online stanowią duże wyzwanie zarówno od strony technicznej, jak i organizacyjnej. Dodatkowo takiego trybu pracy muszą się nauczyć i wykładowcy, i studenci. Strategia działań jest więc kluczem do sukcesu.
Tylko jak ją zaplanować? Na początek warto przygotować listę zadań kontrolnych.
Planowanie strategii nauki online – checklista
Nasza checklista to propozycja, którą można dowolnie modyfikować – tak, by spełniała potrzeby danej uczelni. Skierowana jest głównie do wykładowców, jednak to też przydatna pomoc dla rektora i innych osób zarządzających.
Lista wypełniona prawidłowo stanie się narzędziem, które ułatwi przygotowanie do pracy w nowym trybie i zwiększy poczucie kontroli nad poszczególnymi zadaniami. Może też posłużyć jako wstęp do stworzenia strategii nauki online lub ulepszenia już istniejącej. Jest podzielona na 4 zasadnicze sekcje, dzięki którym prowadzi wykładowcę przez wszystkie etapy przygotowania do nauki online.
Checklistę przygotowaliśmy na podstawie materiałów opublikowanych przez Blackboard, naszego partnera i firmy dostarczającej kompleksowe rozwiązania do nauki zdalnej. Korzystają z nich tysiące uczelni na całym świecie. Państwa uczelnia może do nich dołączyć, kontaktując się z nami.
Checklista:
1. Cele edukacji zdalnej
- Znam cel kursu.
- Znam cele poszczególnych jednostek (np. lekcji, etapów).
- Znam oczekiwane rezultaty.
- Przeanalizowałem(łam) trudności wynikające z nauki zdalnej.
- Dokonałem(łam) weryfikacji celów.
2. Plan edukacji zdalnej
- Wybrałem(łam) program nauczania lub przygotowałem(łam) nowy.
- Dopasowałem(łam) program do postawionych celów.
- Dopasowałem(łam) program do pracy zdalnej.
- Mam plan na poszczególne jednostki (lekcje, etapy).
- Mam plan na cały kurs/semestr.
- Omówiłem(łam) plan z innymi wykładowcami/osobami decyzyjnymi.
3. Narzędzia do edukacji zdalnej
- Mam oprogramowanie, które umożliwi prowadzenie zajęć online.
- Znam funkcje posiadanego oprogramowania.
- Wiem, jak prowadzić zajęcia.
- Wiem, jak skontaktować się ze studentami.
- Wiem, jak weryfikować pracę studentów.
- Wiem, jak przeprowadzić egzamin.
- Potrafię rozwiązać podstawowe problemy techniczne lub wiem, gdzie szukać szybkiej pomocy serwisowej.
- Umiem wykorzystać oprogramowanie tak, aby spełnić założenia programowe.
- Poinformowałem(łam) studentów o zasadach pracy przy wykorzystaniu oprogramowania do edukacji zdalnej.
- Przygotowałem(łam) plan dla studentów bez dostępu do sieci lub z utrudnionym dostępem.
- Przygotowałem(łam) plan w oparciu o rozwiązania asynchroniczne i synchroniczne.
- Przeprowadziłem(łam) lekcje testowe.
4. Kontrola
- Posiadam narzędzia do kontroli przebiegu i efektów kursu.
- Wiem, jak korzystać z takich narzędzi.
- Prowadzę dokumentację.
- Informuję studentów o postępach i efektach kursu.
- Konsultuję efekty edukacji zdalnej z innymi wykładowcami.
- Optymalizuję plan w oparciu o pojawiające się na bieżąco wnioski.
- Pogłębiam swoją wiedzę na temat nauki online (biorąc udział w szkoleniach, uczestnicząc w webinariach).
Jednym z najobszerniejszych i zarazem najważniejszych etapów checklisty jest ten dotyczący narzędzi do edukacji zdalnej. Wybór oprogramowania i zaznajomienie się z jego funkcjami zadecydują o sukcesie wykładowców, studentów i uczelni. Najlepszych rozwiązań do tego zadania dostarczy Państwu PCG Academia.