Wolters Kluwer od wielu lat cyfryzuje informację prawną i wiedzę ze wszystkich dziedzin prawa, oferując rozwiązania cyfrowe dla kancelarii prawnych, administracji, biznesu oraz podmiotów rynku zdrowia i edukacji, w tym uczelni.

Razem z Fundacją Rektorów Polskich regularnie badają proces cyfryzacji w Polsce, a wyniki prezentują w formie corocznych raportów, które udostępniane są bezpłatnie na stronach www obu organizacji. Monika Kulesza-Czupryn, Dyrektor Segmentu Nauka i Szkolnictwo Wyższe w Wolters Kluwer Polska, przybliżyła uczestnikom LUMEN dwa ze wspólnie zrealizowanych badań.

Raport Kontrola zarządcza w uczelniach

Najpierw prelegentka omówiła bliżej wyniki z raportu Kontrola zarządcza w uczelniach.

Największe ryzyka dla funkcjonowania szkół wyższych wskazywane przez uczelnie-respondentów to zmienność prawa (i wiążąca się z nią niepewność), realizacja projektów oraz cyberbezpieczeństwo. W kontekście ryzyka wskazywano dość często również obszary zasobów ludzkich i finansów. Na czynnik demograficzny jako ryzyko zwracały uwagę głównie uczelnie zlokalizowane w mniejszych miejscowościach.

W raporcie zidentyfikowano także kluczowe słabości kontroli zarządczej w uczelniach, na które ich liderzy powinni zwrócić szczególną uwagę. Wśród nich prelegentka wymieniła:

  • brak zintegrowanego podejścia w określaniu celów uczelni – często cele operacyjne, jak i cele jednostek organizacyjnych nie są powiązane z celami strategicznymi uczelni,
  • brak przeprowadzenia analizy ryzyka bądź przeprowadzenie jej bez korespondencji z celami strategicznymi i operacyjnymi uczelni,
  • brak możliwości opracowania zbiorczego rejestru ryzyka i mapy ryzyka dla uczelni,
  • proces zarządzania ryzykiem przeprowadzony fragmentarycznie i brak planów postępowania z ryzykiem.

Monika Kulesza-Czupryn podkreśliła, że procesy te muszą być spójne z narzędziami dostępnymi na uczelni. Wsparciem w zarządzaniu uczelnią może być zintegrowany pakiet oprogramowania LEX. Obejmuje on narzędzia LEX Kontrola Zarządcza – zarządzanie ryzykiem i monitoring zgodności z prawem, LEX Akademia – wczesne ostrzeganie o zmianach w prawie i doradztwo ekspertów oraz LEX Baza Dokumentów – monitoring zgodności regulacji wewnętrznych z prawem i aktualności dokumentacji.

Raport Metody nauczania na kierunkach prawniczych

Drugim raportem, który omówiła Dyrektor Wolters Kluwer Polska, była publikacja Metody nauczania na kierunkach prawniczych. Choć badanie dotyczyło studiów prawniczych, to płynące z niego wnioski mają zastosowanie także do innych kierunków.

Dydaktykom z wydziałów prawa zadano pytanie o modny ostatnio temat AI. Wśród respondentów 85% nie korzysta ze sztucznej inteligencji przygotowując się do zajęć. W grupie pozostałych 15% dydaktyków, którzy deklarują stosowanie AI, najczęstszymi zastosowaniami są przygotowanie materiałów dydaktycznych, komunikacja ze studentami i sprawdzanie, czy praca studenta nie jest plagiatem.

Wykorzystanie AI większość respondentów (56%) postrzega jako zagrożenie, a 38% jako szansę. Natomiast 13% dydaktyków nie widzi szans w wykorzystaniu AI, a 8% zaś nie widzi zagrożeń z tego płynących.

AI to w żadnym przypadku kompetencje miękkie, a to te właśnie respondenci wskazywali jako najważniejsze umiejętności potrzebne prawnikowi. Wśród kompetencji wymienionych przez ponad 80% respondentów znalazły się zdolność kreatywnego myślenia, krytyczne czytanie prawnicze i umiejętność przedstawiania argumentacji na piśmie. Niedaleko dalej znalazły się umiejętności komunikacyjne. W większości są to kompetencje, które powinniśmy kształtować u wszystkich studentów, nie tylko prawa.

Zapytani o metody przynoszące najlepsze efekty dydaktyczne, respondenci wskazywali najczęściej analizę case study i kazusy (42%), dyskusje i konwersatoria (23%) oraz wykłady (16%). Co ciekawe, poniżej wykładów uplasowały się warsztaty i ćwiczenia oraz metody interaktywne.