
LUMEN 2024: Od symulacji do rzeczywistości: jak rozwijać kompetencje biznesowe wśród studentów
5 grudnia 2024 3 min czytaniaNa LUMEN 2024 Wojciech Pitura, Prezes Zarządu REVAS, zaprezentował, jak kształtować kompetencje biznesowe i przedsiębiorcze studentów z użyciem nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Kompetencje biznesowe warto rozwijać u wszystkich studentów, nie tylko kierunków ekonomicznych – własny biznes może potencjalnie założyć każdy absolwent. Jednak ową „biznesową” ścieżkę wybiera znacznie mniej absolwentów niż ścieżkę „etatową”. Prowadzenie własnego biznesu nie jest łatwe: aż 70% nowych firm upada w pierwszych latach działalności, najczęściej między 12. a 36. miesiącem działalności.
Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, ale kluczowe są dwa. Pierwszy czynnik to rozdźwięk między wyobrażeniami absolwentów o biznesie a rzeczywistością. Drugim problemem jest to, że uczymy o biznesie, ale nie biznesu.
By zaadresować te wyzwania, REVAS stworzył Branżowe Symulacje Biznesowe – narzędzia, dzięki którym użytkownicy mogą prowadzić wirtualne firmy. Zależnie od decyzji uczelni, studenci prowadzą firmę albo w branży, w której się kształcą, albo w branży wybranej przez siebie.
Studenci poznają proces zakładania firmy i zarządzania nią. Muszą przy tym podejmować realistyczne decyzje biznesowe: wybierają usługi, ustalają ceny, kupują sprzęt, zatrudniają pracowników i zajmują się finansami i marketingiem. Dzięki symulacji mają możliwość bezpiecznego eksperymentowania ze strategiami biznesowymi i uczenia się na błędach.
Branżowe Symulacje Biznesowe zwiększają poziom zaangażowania w naukę dzięki interaktywności, a także elementom rywalizacji i grywalizacji. Studenci rozwijają swoje umiejętności i kompetencje przedsiębiorcze: kreatywność, analityczne myślenie, rozwiązywanie problemów, wnioskowanie i podejmowanie decyzji.
Studenci mogą pracować samodzielnie albo w grupach. Co ważne, otrzymują informację zwrotną o efektach swoich działań oraz tworzony jest ranking np. zespołów w ramach ich grupy zajęciowej. Studenci analizują swoje wyniki i pozycję oraz zastanawiają się z jednej strony, jak je poprawić, a z drugiej, które podjęte przez nich decyzje przełożyły się na taki, a nie inny wynik.
Powyższy opis dotyczy symulacji Zarządzanie firmą. Dostępne są jeszcze cztery inne typy symulacji, tj. Planowanie biznesu, Restrukturyzacja firmy, Zarządzanie projektami i Zarządzanie finansami osobistymi. Każda pozwala studentom na zapoznanie się z innymi scenariuszami i trening innych umiejętności.
Narzędzie Branżowe Symulacje Biznesowe dostępne jest 24/7 przez przeglądarkę internetową. Korzysta z niego ponad 100 uczelni w kraju, np. Akademia Górniczo-Hutnicza, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Politechnika Łódzka, Politechnika Opolska, Uniwersytet WSB Merito, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie czy Uniwersytet Wrocławski. Branżowe Symulacje Biznesowe mogą sprawdzić się na zajęciach stacjonarnych i zdalnych, a także jako element przeciwdziałania drop-outowi.