Don’t Drop Out! Repozytorium dydaktyczne i Portfolio studenta (DSpace)
6 listopada 2024 5 min czytaniaSystem repozytoryjny DSpace to najszerzej wykorzystywane na świecie rozwiązanie do gromadzenia i udostępniania treści naukowych, dydaktycznych i kulturowych. Z DSpace korzysta blisko 3200 instytucji na całym świecie, w tym uczelnie ze ścisłej czołówki globalnej, jak Harvard, Cambridge czy Cornell, oraz krajowej, w tym Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski i Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.
DSpace może stanowić realne wsparcie w procesach dydaktycznych i retencyjnych. O tym, jak zastosować DSpace do minimalizowania zjawiska drop-outu, opowiedzieli specjaliści PCG Academia: Jolanta Buda oraz Łukasz Wawer, Dyrektor ds. Rozwoju i Innowacji, na ostatnim webinarze z cyklu Don’t Drop Out!.
Drop-out – czym jest i skala zjawiska
Drop-out oznacza zjawisko przedwczesnego kończenia studiów, bez uzyskania dyplomu. Jak wiemy z raportu OPI, w Polsce drop-outem kończy się 40% studiowań – więcej niż w krajach OECD, gdzie jest to 27-30%.
Większość rezygnacji ma miejsce na pierwszym roku, a powodem jest często rozczarowanie się studentów doświadczeniami na uczelni, począwszy od niespełnionych oczekiwań co do kierunku, przez niesprawną organizację i komunikację na uczelni, a skończywszy na przestarzałej infrastrukturze. Aż 2/3 osób, które zrezygnowało, nie podejmuje już kształcenia, a 1/3 decyduje się na wybór innego kierunku lub uczelni.
Odpowiedzią na wysoki poziom drop-outu jest konkurs NCBR “Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”. W aplikacji do konkursu najważniejsza jest analiza zjawiska drop-outu na uczelni, zidentyfikowanie jego przyczyn i określenie planowanych działań. Środki można przeznaczyć na narzędzia wspierające uczelnię w ograniczaniu ryzyka drop-outu, np. system dziekanatowy, e-usługi WEBCON BPS, platformy e-learningowe czy omawiany niżej DSpace.
DSpace jako wsparcie dydaktyczne
System repozytoryjny DSpace możemy wykorzystać do deponowania materiałów dydaktycznych. Repozytorium dydaktyczne w prosty sposób udostępnia wszelkie materiały edukacyjne w atrakcyjnej i uporządkowanej formie dynamicznych kolekcji. Rozwiązanie doskonale odpowiada potrzebom kształcenia hybrydowego i zdalnego, a także jako uzupełnienie zajęć stacjonarnych.
Deponować możemy dowolne rodzaje materiałów dydaktycznych – prezentacje, książki, grafiki, audio, wideo, dokumenty w różnych formatach. Materiały możemy przypisywać do konkretnych kierunków i przedmiotów, co ułatwia dotarcie do nich i usprawnia proces nauki. Dla poszczególnych plików możemy ustawić opcje dostępności: czy chcemy, by dostęp był otwarty czy też może ograniczony czasowo (możemy dokładnie ustalić, od kiedy i do kiedy materiał ma być dostępny).
Za pomocą DSpace możemy uzyskać różnorodne statystyki. Na przykład sprawdzimy, które pliki w wybranym przez nas okresie mają najwięcej wyświetleń, możemy więc dowiedzieć się, które materiały są najbardziej przydatne dla studentów. System pozwala też na monitorowanie zaangażowania studenta i sprawdzenie, czy dany student zapoznał się z materiałem. Może to ułatwić wcześniejsze reagowanie na potencjalne zagrożenie drop-outem.
Najnowsza wersja systemu DSpace jest atrakcyjna wizualnie, a jej wygląd dostosowujemy do potrzeb i wymagań indywidualnych klientów. DSpace nie tylko wygląda nowocześnie – system oparty jest na najnowszych technologiach i dzięki wielu funkcjonalnościom jego obsługa jest prosta i szybka.
Zobaczcie przykłady naszych wdrożeń repozytorium DSpace:
- Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Repozytorium Instytucjonalne Uniwersytetu Warszawskiego
- REPO ASP – Otwarta Baza Sztuki i Nauki ASP w Krakowie
DSpace jako wsparcie w wejściu na rynek pracy – Portfolio studenta
DSpace może sprawdzić się również we wspieraniu studentów w wchodzeniu na rynek pracy. Portfolio studenta oparte o DSpace to narzędzie służące promocji osiągnięć studentów, budowaniu ich relacji z uczelnią oraz zachęcające do dalszej nauki.
Dzięki Portfolio student będzie mógł pochwalić się swoimi dokonaniami na uczelni w wiarygodny sposób: poprzez uczelniane repozytorium. Wizytówki te mogą stanowić portfel poświadczeń cyfrowych dla studenta, dokumentując przebieg jego edukacji i ułatwiając wejście na rynek pracy.
Na profilu w takim portfolio będą widoczne nagrody uzyskane przez studenta, zaliczone kursy, uczestnictwo w organizacjach czy odbyte praktyki i staże. Wyświetlane są również odznaki pokazujące, jak student wypada na tle innych, np. jest wśród Top 3% kierunku Zarządzanie. Portfolio umożliwia też dodawanie publikacji i osiągnięć artystycznych autorstwa danego studenta. Zawartość profilu możemy dostosować do specyfiki i wymagań konkretnej uczelni.
Jak jednak taki profil miałby być uzupełniany? DSpace może zostać zintegrowany z innymi systemami dziedzinowymi uczelni, np. dziekanatowym, dzięki czemu informacje na profil trafią automatycznie. Integracja pozwala też na generowanie ww. odznak. Fakt, że informacje pochodzą bezpośrednio z systemów uczelni dodatkowo uwiarygadnia profil studenta. Inną opcją zasilania profilu jest model workflow z deponowaniem informacji i ich zatwierdzaniem, np. przez opiekuna roku.
Uruchomienie DSpace
PCG posiada status Gold Partnera LYRASIS, organizacji zarządzającej DSpace, oraz jest jednym z trzech największych dostawców DSpace na świecie. Wdrożenie realizujemy w czasie 3-6 miesięcy, zależnie od m.in. integracji, customizacji czy dodatkowych funkcjonalności, których potrzebuje dana uczelnia. Zapewniamy również helpdesk, opiekę techniczną oraz aktualizacje DSpace, w tym podniesienie do nowej wersji systemu.