W jaki sposób w maksymalnie wykorzystać potencjał e-nauczania na studiach?
19 kwietnia 2024 6 min czytaniaRok 2020 i zmiany, jakie w jego trakcie zaszły, były nie lada próbą dla szkół, uczelni, przedsiębiorstw oraz instytucji. Wraz z koniecznością ograniczania kontaktu spowodowaną wybuchem pandemii koronawirusa, organizacja nauki i pracy musiała ulec przeformułowaniu. Właśnie od wtedy takie terminy jak: praca zdalna, nauka zdalna, e-learning, webinaria lub spotkanie online, zaczęły być znacznie bardziej popularne niż przed marcem’20.
Nowe okoliczności sprawiły, że należało się do nich dostosować. Toteż częstsze obcowanie z formułą online, wielu ludziom pozwoliło rozszerzyć swoje cyfrowe kompetencje. Tym samym internet stał się przestrzenią jeszcze bliższą niż dotychczas.
Natomiast próba – o której mowa w pierwszym zdaniu artykułu – była wyjątkowo trudna dla nauczycieli i uczniów. Całkowite przeniesienie się z klasy i z sali wykładowej do internetu wymagało dużych starań organizacyjnych. Dla niektórych uczniów, studentów i nauczycieli był to trudny okres, natomiast wielu z nich dostrzega mnóstwo pozytywnych stron e-nauczania. Jak się okazuje, e-learning w wielu aspektach przeważa nad zwykłym learningiem.
E- nauczanie – zalety
Chcąc wymienić najważniejsze korzyści, jakie niesie za sobą e-learning, nie sposób nie zacząć właśnie od wspomnianych już wyżej – poszerzonych kompetencjach cyfrowych. Otóż e-nauczanie wymagania m.in. opanowania systemu platformy e-learningowej, umiejętności obsługi komunikatora, znajomości pakietu Office i rzecz jasna biegłości w użytkowaniu komputera. Te aktywności są wymagane w wielu branżach i sektorach gospodarki. Tym samym umiejętność posługiwania się nimi zwiększą atrakcyjność na rynku pracy.
Zdalne nauczanie umożliwia też korzystanie z nich z dowolnego miejsca na ziemi. Aby połączyć się z nauczycielem lub innymi uczniami wystarczy być podłączonym do sieci i rzecz jasna posiadać sprawne urządzenie. Łączyć można się za pomocą smartfonów, tabletów, laptopów i komputerów stacjonarnych. Dzięki temu dostęp do treści, szkoleń, kursów online i szeroko pojętej edukacji jest jeszcze szerszy.
Warto także dodać to, że zdalne nauczanie obfituje w urozmaiconą o multimedialne treści naukę. Dzisiejsi studenci i uczniowie lepiej przyswajają wiedzę, gdy jest ona przekazywana właśnie przy wykorzystaniu materiałów audiowizualnych.
Dla kogo najlepsze jest zdalne nauczanie?
Można sądzić, że brak konieczności fizycznej obecności w szkole lub na uczelni jest korzystne przede wszystkim dla osób introwertycznych i tych stroniących od tłumów. Z pewnością typ zajęć, lekcji i studiów polegający na formule online może być dla takich osób łatwiejszy. Wielu uczniów po prostu osiąga lepszą koncentrację, gdy wokół niego nie znajdują się koledzy z klasy. Tym samym dzięki zdalnemu nauczaniu osiągają oni lepsze wyniki.
Jednak z drugiej strony e-nauczanie pozwala też rozwinąć się każdemu, kto tylko wyraża chęć do zdobywania wiedzy. Narzędzia i internetowe możliwości sprawiają, że dostęp do informacji staje się ułatwiony. Zatem wszyscy, ambitni i rządni treści również skorzystają na nauce w internecie.
Kursy online i ich niepodważalna wartość
E-learning sprawia, że nauka może odbywać się 24 godziny na dobę. Dzięki platformom do nauki online można się komunikować, ale także umożliwiają one naukę poprzez szkolenia i kursy. To właśnie uczestnictwo w różnorakich kursach online pozwala na zdobywane wiedzy z bardzo wielu dziedzin.
Są one dostępne na platformach i na innych kanałach transmisji. Zdarza się, że dostęp do nich jest odpłatny, albo nawet wymaga wykupienia abonamentu. Tak czy inaczej, kursy i szkolenia online są dziś wspaniałą formą samodzielnej edukacji. Mnogość tematyk i obszarów, jakich mogą dotyczyć, jest wręcz nieograniczona. Dzięki nim każdy może poszerzać swoje kompetencje z dziedzin, które wydają mu się interesujące. Ukończenie kursu dla programisty lub grafika nie jest żadnym nieosiągalnym marzeniem. Wystarczy tylko zdecydować się na konkretny kurs i rozpocząć e-learning.
Enauczanie jako szansa dla studentów
Uczniowie i studenci, którzy z przyczyn pandemicznych lub innych przeszli na tryb zdalnej edukacji mogą wykorzystać tę okoliczność do jeszcze efektywniejszego samorozwoju. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na organizację nauki w systemie online. Dzięki organizerom, wirtualnemu kalendarzowi i własnym zapisom można zapisywać realizowane przez siebie zadania. Czas poświęcony na pracę domową, ćwiczenia w grupach lub na naukę można rejestrować, przez co możliwe jest usystematyzowanie swoich działań i wpływ na ich efektywność.
Ponadto e-nauka daje impuls do przejmowania inicjatywy przez studentów w trakcie ćwiczeń lub wykładów. Nauczyciele prowadzący zajęcia w internecie starają się bardziej aktywować studentów przez zlecanie im niewielkich ćwiczeń, a także przez częste proszenie ich o udzielanie wypowiedzi. Te zabiegi partycypacyjne sprawiają, że uczniowie są bardziej skoncentrowani, lepiej zapamiętują, co składa się na efektywniejszą i bardziej wartościową naukę.
Większa aktywność studentów na etapie nauczania sprawia, że zwiększa się także ich odpowiedzialność za swoją edukację. Innymi słowy, uczeń przejmujący inicjatywę, zyskuje świadomość swoich braków, nie wstydzi się pytać i tym samym aktywnie się uczy. Studenci, będąc w domu i łącząc się za pośrednictwem internetu z nauczycielem i resztą grupy, są w dużej mierze zdani na siebie. Od nich zależy czy zrealizują zlecone zadanie, czy nie. Brak fizycznego kontaktu może ich ośmielić w ignorowaniu poszczególnych poleceń. Dlatego motywację do ich wykonywania muszą znaleźć w sobie. Dzięki temu mogą oni samodzielnie wywołać w sobie głód do zdobywania wiedzy na nowo. Jest to szczególnie ważne, gdyż wielu uczniów i studentów uczących się stacjonarnie realizowało zadania jedynie z powodu przymusu. Dopiero szczerza chęć kształcenia się i przeskakiwania kolejnych szczebli edukacji będzie bodźcem do pełnowartościowego rozwoju intelektualnego i rzecz jasna do czynienia postępów w danej dziedzinie wiedzy.