Funkcje wykonawcze są złożonymi procesami poznawczymi, które są nam niezbędne do osiągania celów. Najważniejsze z nich to elastyczność poznawcza, kontrola uwagi i pamięć robocza. Pozwalają one na monitorowanie i regulowanie naszych własnych zachowań. 

Jak działa to w praktyce? To właśnie dzięki funkcjom wykonawczym jesteśmy w stanie skupiać się na zadaniach, planować, ustalać priorytety, porządkować i analizować informacje, zapamiętywać oraz tłumić instynkty i rozpraszacze. 

Szczęśliwie możemy ćwiczyć i usprawniać działanie naszych funkcji wykonawczych. Ze względu na ich kluczową rolę w efektywnej nauce i pracy warto również wspierać je u studentów. Wykładowcy mogą to osiągnąć poprzez właściwe opracowywanie kursów i przekazywanie jasnych instrukcji, co pozwala ograniczyć do minimum liczbę „przeszkadzaczy” w nauce. 

Od czego można zacząć? Intelliboard, twórca platformy do analityki danych z LMS, na podstawie swojego doświadczenia, radzi, jak wspierać funkcje u studentów podczas kursów online. 

Zalecane praktyki to: 

  • ustalenie jasnych zasad postępowania oraz regularne przypominanie studentom o tych zasadach i oczekiwaniach; 
  • poświęcenie czasu na zajęciach na nauczenie studentów korzystania z platformy LMS; 
  • śledzenie indywidualnych postępów, by sprawdzić, kto może potrzebować więcej wsparcia i odpowiednio wcześnie interweniować; 
  • tworzenie silnych pętli informacji zwrotnych – studenci potrzebują spójnych i możliwych do zastosowania informacji zwrotnych, a także możliwości ich praktycznego wykorzystania; 
  • przygotowywanie materiałów w sposób umożliwiający studentom wykorzystanie funkcji wykonawczych. 

Przyjrzymy się, jak z perspektywy studenta przedstawia się nauka na kursie nie biorącym pod uwagę funkcji wykonawczych, a jak na kursie skoncentrowanym na ich wspieraniu. 

Wyobraźmy sobie, że studiujemy zdalnie w trybie asynchronicznym. Wykłady są długimi, nagranymi wcześniej filmami, na które musisz znaleźć czas w swoim i tak już napiętym grafiku. Jest też forum dyskusyjne, ale nie sposób zgadnąć, kiedy inni coś na nim napiszą, więc musisz pamiętać, żeby regularnie je sprawdzać. Wszystkie zadania pisemne otrzymujesz jednocześnie, stawiane Tobie wymagania są niejasne, a jeśli chcesz uzyskać informację zwrotną, musisz bezpośrednio pisać do prowadzącego i czekać na jego odpowiedź. Wszystkie materiały znajdują się gdzieś na platformie LMS, ale zupełnie nie wiesz, jak ona działa i jak znaleźć potrzebne w tym momencie informacje.  

Takie doświadczenie jest bardzo obciążające dla funkcji wykonawczych i utrudnia opracowanie jakiegokolwiek planu nauki. W opisanej sytuacji mamy do czynienia z masą „przeszkadzajek” i to jeszcze zanim przystąpimy do realizacji materiału! Jeśli dodatkowo weźmy pod uwagę różne sytuacje życiowe, w jakich mogą znajdować się studenci, liczba stresorów negatywnie wpływających na funkcje wykonawcze powoduje ogromną trudność w efektywnym korzystaniu z kursów. 

Skontrastujmy powyższą sytuację z kursem, którego uczestnik witany jest samouczkiem dokładnie pokazującym, gdzie znajdują się wszystkie materiały i jak korzystać z platformy. Materiał kursu jest podzielony na łatwe do przyswojenia fragmenty, a mniejsze, lecz częste zadania z elastycznym terminem ich wykonania pozwalają utrzymać postępy w nauce. Jeśli nie nadążasz, ktoś sprawdza, czy nie potrzebujesz wsparcia. Wiesz dokładnie, kiedy i jak sprawdzać fora dyskusyjne i otrzymywać informacje zwrotne od wykładowcy. Podczas pracy nad materiałem otrzymujesz wsparcie, które pomaga Ci ustalać priorytety zadań i minimalizować ryzyko rozproszenia uwagi. 

Brzmi znacznie lepiej, prawda? 

Po więcej praktycznych porad i case studies zapraszamy na blog Intelliboard. Zachęcamy również do uczestnictwa w webinarach organizowanych bezpłatnie przez Intelliboard. 

Tekst przygotowano na bazie materiału “How to Use Your LMS to Support Executive Function” opublikowanego przez partnera PCG Academia, firmę Intelliboard.