Zapraszamy Państwa na cykl trzech spotkań w okresie od 21 października do 4 listopada (w kolejne środy), których celem będzie wymiana wniosków i doświadczeń na temat wyników pierwszej ewaluacji według nowych reguł. Udział w spotkaniach jest bezpłatny.

W październiku MNiSW zapowiedziało premierę nowego narzędzia do pomiaru dorobku naukowego uczelni i instytutów. System Ewaluacji Działalności Naukowej (SEDN) to oprogramowanie, którego celem jest zaprezentowanie kondycji polskiej nauki w ujęciu dyscyplinarnym. Wcześniej ocena dorobku naukowego bazowała na analizie osiągnięć poszczególnych jednostek naukowych.

Teoretycznie przestawienie się uczelni na nowy sposób prezentowania osiągnięć naukowych wymaga jedynie innej metodyki gromadzenia i przetwarzania danych o publikacjach naukowych. W praktyce ta zmiana wymaga zaangażowania całej społeczności akademickiej, zaczynając od pracowników naukowych.

Każda zmiana systemowa powoduje duże zmiany na poziomie funkcjonowania organizacji i ich pracowników. W tym przypadku dodatkowym utrudnieniem jest to, że zmiana dokonuje się w trakcie,
a nie na początku nowego okresu ewaluacji. Wyniki pierwszej ewaluacji według nowych reguł budzą więc olbrzymią niepewność środowiska akademickiego.

Choć jesteśmy w okresie przejściowym, warto już teraz wymienić się wnioskami i pierwszymi doświadczeniami. Dlatego zapraszamy na 3 spotkania organizowane pod patronatem Fundacji Rektorów Polskich przy współpracy z naszym partnerem Pro science pod hasłem #ocenadorobkunaukowego2.0. Patronat medialny nad całym cyklem spotkań objęło Forum Akademickie.

Jakie konsekwencje na działania pracowników naukowych i kadry zarządzającej uczelniami ma nowy system oceny działalności naukowej? Spotkania poprowadzi prof. Łukasz Sułkowski, kierownik Katedry Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czy nowe zasady oceny dorobku naukowego faktycznie wymagają nowej strategii publikacyjnej naukowca?

Zdaniem wielu naukowców nowy przelicznik ewaluacyjny jest skomplikowany i wymaga jeszcze większej koncentracji na zdobywaniu punktów za publikację, a zmiana systemu oceny dorobku naukowego niesie konsekwencje związane z cyklem pracy naukowej, które nie są do końca jasne. Inni twierdzą, że wprowadzone zmiany systemowe nie wnoszą istotnej różnicy na poziomie funkcjonowania pojedynczych pracowników naukowych i zostały wprowadzone po to, aby stopniowo modyfikować system w kierunku odejścia od tzw. punktozy. Naukowcy zwracają też uwagę na to, że nowe zasady w różnym stopniu dotykają różne dyscypliny.

Jaka jest najbardziej racjonalna ścieżka postępowania? Jak przeliczać swoje publikacje, aby dobrze zaplanować własną strategię publikacyjną? A może nowe reguły nie wymagają żadnych zmian w działaniach pracowników naukowych, a jedynie sposobu zarządzania uczelniami?

Współpraca czy rywalizacja – jak nowy system ewaluacji dorobku naukowego wpłynie na klimat organizacyjny uczelni?

Nowy system oceny dorobku naukowego wymaga mobilizacji całej społeczności naukowej. Równocześnie zbiorowa odpowiedzialność za pozycję danej dyscypliny, którą wprowadzono, ma wymiar konfliktogenny. Na sytuację naukowców, którzy publikowali i publikują w wysokopunktowanych czasopismach, będą bezpośrednio wpływać efekty pracy innych naukowców. Z drugiej strony, wzrosną wymagania wobec pracowników naukowych, którzy publikują mniej.

Czy i jak wykorzystać zmianę systemową, aby pozytywnie wpłynąć na kulturę organizacyjną uczelni? Czy i jak wykorzystać wyniki ewaluacji, aby wprowadzić klimat pozytywnej rywalizacji między naukowcami? Czy uczelnie są gotowe na to, aby dostosować sposób zarządzania pracownikami do zmian organizacyjnych wynikających z nowych zasad oceny dorobku naukowego?

Współpraca czy rywalizacja – jak nowy system ewaluacji dorobku naukowego wpłynie na klimat organizacyjny uczelni?

MNiSW wprowadziło nowe zasady oceny dorobku naukowego, aby na nowo uporządkować obraz polskiej nauki – przez pryzmat dyscyplin, a nie jednostek naukowych. Dotychczas uczelnie bazowały na strukturze organizacyjnej, która była spójna z poprzednimi regułami przeliczania punktów. Czy nowy system podważa tradycyjny sposób zorganizowania polskich uczelni? Jak poukładać nowe procesy i role (w tym szefów dyscyplin) w strukturze uczelnianej, aby przystosować się do nowych wymogów ministerialnych? Jak podejść do tematu strategicznie i od czego zacząć? Jak poukładać procesy i role w organizacji, aby spełnić wymogi SEDN?

Zapraszamy do zapisów na cykl trzech spokań poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej www.pcgacademia.pl/wydarzenia.