LUMEN 2024: Digitalizacja nauki, dydaktyki i administracji w kontekście kierunków prawniczych: przegląd raportów FRP i WK
5 grudnia 2024 4 min czytaniaWolters Kluwer od wielu lat cyfryzuje informację prawną i wiedzę ze wszystkich dziedzin prawa, oferując rozwiązania cyfrowe dla kancelarii prawnych, administracji, biznesu oraz podmiotów rynku zdrowia i edukacji, w tym uczelni.
Razem z Fundacją Rektorów Polskich regularnie badają proces cyfryzacji w Polsce, a wyniki prezentują w formie corocznych raportów, które udostępniane są bezpłatnie na stronach www obu organizacji. Monika Kulesza-Czupryn, Dyrektor Segmentu Nauka i Szkolnictwo Wyższe w Wolters Kluwer Polska, przybliżyła uczestnikom LUMEN dwa ze wspólnie zrealizowanych badań.
Raport Kontrola zarządcza w uczelniach
Najpierw prelegentka omówiła bliżej wyniki z raportu Kontrola zarządcza w uczelniach.
Największe ryzyka dla funkcjonowania szkół wyższych wskazywane przez uczelnie-respondentów to zmienność prawa (i wiążąca się z nią niepewność), realizacja projektów oraz cyberbezpieczeństwo. W kontekście ryzyka wskazywano dość często również obszary zasobów ludzkich i finansów. Na czynnik demograficzny jako ryzyko zwracały uwagę głównie uczelnie zlokalizowane w mniejszych miejscowościach.
W raporcie zidentyfikowano także kluczowe słabości kontroli zarządczej w uczelniach, na które ich liderzy powinni zwrócić szczególną uwagę. Wśród nich prelegentka wymieniła:
- brak zintegrowanego podejścia w określaniu celów uczelni – często cele operacyjne, jak i cele jednostek organizacyjnych nie są powiązane z celami strategicznymi uczelni,
- brak przeprowadzenia analizy ryzyka bądź przeprowadzenie jej bez korespondencji z celami strategicznymi i operacyjnymi uczelni,
- brak możliwości opracowania zbiorczego rejestru ryzyka i mapy ryzyka dla uczelni,
- proces zarządzania ryzykiem przeprowadzony fragmentarycznie i brak planów postępowania z ryzykiem.
Monika Kulesza-Czupryn podkreśliła, że procesy te muszą być spójne z narzędziami dostępnymi na uczelni. Wsparciem w zarządzaniu uczelnią może być zintegrowany pakiet oprogramowania LEX. Obejmuje on narzędzia LEX Kontrola Zarządcza – zarządzanie ryzykiem i monitoring zgodności z prawem, LEX Akademia – wczesne ostrzeganie o zmianach w prawie i doradztwo ekspertów oraz LEX Baza Dokumentów – monitoring zgodności regulacji wewnętrznych z prawem i aktualności dokumentacji.
Raport Metody nauczania na kierunkach prawniczych
Drugim raportem, który omówiła Dyrektor Wolters Kluwer Polska, była publikacja Metody nauczania na kierunkach prawniczych. Choć badanie dotyczyło studiów prawniczych, to płynące z niego wnioski mają zastosowanie także do innych kierunków.
Dydaktykom z wydziałów prawa zadano pytanie o modny ostatnio temat AI. Wśród respondentów 85% nie korzysta ze sztucznej inteligencji przygotowując się do zajęć. W grupie pozostałych 15% dydaktyków, którzy deklarują stosowanie AI, najczęstszymi zastosowaniami są przygotowanie materiałów dydaktycznych, komunikacja ze studentami i sprawdzanie, czy praca studenta nie jest plagiatem.
Wykorzystanie AI większość respondentów (56%) postrzega jako zagrożenie, a 38% jako szansę. Natomiast 13% dydaktyków nie widzi szans w wykorzystaniu AI, a 8% zaś nie widzi zagrożeń z tego płynących.
AI to w żadnym przypadku kompetencje miękkie, a to te właśnie respondenci wskazywali jako najważniejsze umiejętności potrzebne prawnikowi. Wśród kompetencji wymienionych przez ponad 80% respondentów znalazły się zdolność kreatywnego myślenia, krytyczne czytanie prawnicze i umiejętność przedstawiania argumentacji na piśmie. Niedaleko dalej znalazły się umiejętności komunikacyjne. W większości są to kompetencje, które powinniśmy kształtować u wszystkich studentów, nie tylko prawa.
Zapytani o metody przynoszące najlepsze efekty dydaktyczne, respondenci wskazywali najczęściej analizę case study i kazusy (42%), dyskusje i konwersatoria (23%) oraz wykłady (16%). Co ciekawe, poniżej wykładów uplasowały się warsztaty i ćwiczenia oraz metody interaktywne.