Gdy śledzimy dyskusje nad szkolnictwem wyższym, zauważamy, że najczęściej mówi się o nauce i dydaktyce. Rzadziej omawia się trzecią misję uczelni i jej wpływ na otoczenie. Czy to dlatego, że ten wpływ jest oczywisty i nie podlega dyskusji? Czy raczej wynika z niewystarczającej komunikacji osiągnięć uczelni i trudnej mierzalności wpływu?

Zadania zmierzenia wpływu uczelni podjął się Times Higher Education, lider w zakresie analityki danych o szkolnictwie wyższym oraz twórca jednego z najsłynniejszych globalnych rankingów uczelni THE World University Rankings. Owocem pracy jest niepowtarzalny ranking uczelni, poddający uczelnie ocenie według unikalnych kryteriów.

THE Impact Rankings, bo o nim mowa, to jedyny międzynarodowy ranking bazujący na 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDG). Przygotowane przez ONZ Cele wskazują główne wyzwania na drodze do lepszego świata, w którym nasze potrzeby są zaspokajane w sposób zrównoważony, z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń i z szacunkiem dla środowiska. SDG stanowią podstawę Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju świata w aspekcie ekonomicznym, społecznym i środowiskowym.

Nie ma wątpliwości, że uczelnie ze swoim kapitałem wiedzy mogą odegrać kluczową rolę w rozwiązaniu wyzwań w tych obszarach. Lecz które z nich najbardziej przyczyniają się do budowania zrównoważonego rozwoju i zmniejszania nierówności?

Na to pytanie odpowiada właśnie THE Impact Rankings. Metodologia rankingu opiera się o zestaw ponad 100 precyzyjnie skalibrowanych wskaźników w czterech obszarach tematycznych. W każdym z nich Times Higher Education, bazując na ogromnej ilości danych, bada działania, które uczelnie prowadzą w zakresie realizacji SDG.

W obszarze nauki szczególną wagę przywiązuje się do badań o wyraźnym wpływie na realizację SDG. Obszar zarządzania zaś ma na celu sprawdzenie, jak uczelnia dba o własne zasoby materialne i ludzkie oraz czy sposób zarządzania jest zgodny z duchem zrównoważonego rozwoju. Trzeci obszar rankingu to współpraca z otoczeniem, czyli działania i kontakty z lokalnymi społecznościami, samorządami i władzami centralnymi, a także szeroko pojęta praca na rzecz społeczeństwa. Ostatnim z obszarów jest edukacja, czyli nauczanie określonych umiejętności do realizacji SDG, a także kształtowanie zrozumienia zrównoważonego rozwoju.

Odmienna metodologia, która patrzy na działalność uczelni z wielu perspektyw i pod kątem różnych misji, sprawia, że czołówka rankingu wygląda zupełnie inaczej niż w innych zestawieniach. Podium w edycji 2021 zajęły University of Manchester, University of Sydney oraz RMIT University. Wśród notowanych uczelni znajdziemy również 12 polskich instytucji na czele z Politechniką Gdańską, Warszawskim Uniwersytetem Medycznym oraz Uniwersytetem Warszawskim.

Ranking po raz pierwszy został opublikowany w 2019 roku, a z każdą kolejną edycją zyskuje na popularności i znaczeniu. O najnowszej edycji THE Impact Rankings 2022 opowiedzą przedstawiciele THE na konferencji ScienceCon, organizowanej 18 maja w Collegium Novum UJ przez PCG Academia, Times Higher Education i Elsevier.

Eksperci THE – Phil Baty, Chief Knowledge Officer i Michael Lubacz, Business Development Director – przedstawią wyniki tegorocznego rankingu ze szczególnym uwzględnieniem pozycji polskich uczelni.   Konferencję uświetni pierwsza w historii naszego kraju gala wręczenia nagród dla polskich uczelni partycypujących w THE Impact Rankings.

ScienceCon to konferencja adresowana do liderów uczelni zainteresowanych zarządzaniem nauką i zrównoważonym rozwojem. Na uczestników czekają sesje poświęcone THE Impact Rankings, ewaluacji naukowej i budowaniu reputacji uczelni na arenie międzynarodowej.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem oraz do rejestracji na stronie www.sciencecon.pl.