Zapraszamy na cykl podcastów Uniwersytet Cyfrowy

    • Data: 12 kwietnia 2022, godzina: 12:00 Podcast dostępny na platformach: YouTube oraz Spotify
    • Prof. Łukasz Sułkowski
      Prof. Łukasz Sułkowski
    • Prof. Marek Kwiek
    To wydarzenie już się odbyło

    Nie brałeś udziału? Nic straconego! Obejrzyj relację z webinaru.

    Misja podcastu

    Cykl podcastów Uniwersytet Cyfrowy ma na celu przyjrzenie się transformacji cyfrowej, która zachodzi w szkołach wyższych w Polsce i na świecie. Poddamy analizie zmiany, które zaszły w środowisku akademickim w obliczu pandemii oraz zadamy pytanie o ich trwałość i kierunek dalszego rozwoju. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi, wybitnymi liderami uczelni oraz wiodącymi dostawcami IT, będziemy dyskutować o tym, czym tak naprawdę jest uczelnia cyfrowa i na czym polega przywództwo cyfrowe. Chcemy również sprawdzić jak polskie uczelnie radzą sobie z transformacją cyfrową oraz gdzie widzą największe wyzwania. 

    W ramach podcastu, ukażemy sylwetki doświadczonych menedżerów z obszaru szkolnictwa wyższego – od kanclerzy i rektorów indywidualnych uczelni, po przedstawicieli organizacji rządowych i pozarządowych. W naszych dyskusjach postawimy pytania o stan i perspektywę rozwoju sektora szkolnictwa wyższego w Polsce, wskażemy sprawdzone rozwiązania i dobre praktyki zarządcze.

    Podcast dostępny na platformach:

        

    Podcast #5

    Procesy transformacji cyfrowej w nauce

    Globalizacja i transformacja cyfrowa wywołały istotny przełom w prowadzeniu badań oraz w zarządzaniu nauką. Przemiany zachodzące we współczesnej nauce w kontekście transformacji cyfrowej i skutków pandemii były tematem 5. odcinka podcastu Uniwersytet Cyfrowy.

    O zmianach rozmawialiśmy z Prof. Markiem Kwiekiem, który jest Dyrektorem Centrum Studiów nad Polityką Publiczną oraz Kierownikiem Katedry UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, a także kieruje IDUB na UAM.

    Dyskutowaliśmy, jak zmiany w polskiej nauce przedstawią się na tle zagranicy. Poruszyliśmy też kwestię umiędzynarodowiania i publikowania w j. angielskim, zwłaszcza w dziedzinach, które często skupiają się na lokalnych, polskich zagadnieniach.

    Aktualnym wyzwaniem w zarządzaniu uczelnią są również skutki pandemii oraz inwazji na Ukrainę. Dlatego w czasie podcastu zastanowiliśmy się, jakie rozwiązania systemowe możemy wprowadzić dla wsparcia studentów i naukowców z Ukrainy, a nasz gość przedstawił dobre praktyki z UAM w tym obszarze. Podjęliśmy się także odpowiedzi na niełatwe pytania o współpracę naukową z instytucjami rosyjskimi oraz o przyszłą odbudowę nauki i szkolnictwa wyższego w Ukrainie.

    Eksperci:

    • Prof. Łukasz Sułkowski
      Prof. Łukasz Sułkowski

      Prof. Łukasz Sułkowski jest profesorem nauk ekonomicznych i profesorem nauk humanistycznych specjalizującym się w tematyce zarządzania w szkolnictwie wyższym. Kieruje Katedrą Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest też profesorem Clark University oraz Społecznej Akademii Nauk. W latach 2012-2018 był członkiem PKA, gdzie pełnił rolę m.in. Wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za współpracę międzynarodową. W latach 2016-2017 uczestniczył w pracach komisji opiniującej wybór zespołów przygotowujących projekty Ustawy 2.0. Autor ponad 300 publikacji. Realizator licznych grantów badawczych, kierował m.in. projektem „Doskonalenie organizacyjne uczelni przyszłości UNIFUT.PL” (2017-2019). Członek międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń, m.in. American Academy of Management oraz European Academy of Management.W 2017 roku został Prezesem Zarządu PCG Polska, a w 2018 Prezesem Zarządu PCG Academia.

    • Prof. Marek Kwiek

      Dyrektor Centrum Studiów nad Polityką Publiczną,
      Kierownik Katedry UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego,
      Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

      Od dwudziestu lat prowadzi międzynarodowe badania instytucji uniwersytetu w ramach socjologii nauki i ilościowych badań nauki. Międzynarodowy doradca w sprawach polityki naukowej (OECD, Komisja Europejska, Rada Europy, Parlament Europejski, OBWE, USAID, UNDP i Bank Światowy). Kierownik lub partner w 25 międzynarodowych projektach badawczych finansowanych m.in. przez fundacje Fulbrighta, Forda i Rockefellera, 6 i 7 unijne Programy Ramowe, European Science Foundation, NCN, NCBR i FNP. Ponadto kierownik ok. 25 międzynarodowych projektów z polityki publicznej w obszarze szkolnictwa wyższego w kilkunastu krajach. Kierownik zespołu „Ustawa 2.0” dla MNISW (2016-2017) przygotowującego założenia reformy szkolnictwa wyższego, a wcześniej członek zespołu Ernst & Young przygotowującego założenia reform z lat 2009-2011. Autor 8 monografii i ponad 200 artykułów naukowych. Jego najnowsza monografia to Changing European Academics: A Comparative Study of Social Stratification, Work Patterns and Research Productivity (Routledge 2019). Ostatnia polska monografia to Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji (PWN 2015). W latach 2012-2017 kierował projektem Maestro (NCN): Program Międzynarodowych Badań Porównawczych Szkolnictwa Wyższego, a w 2015 r. otrzymał dwuletnie „subsydium profesorskie” w programie Mistrz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (FNP). W 2018 r. został członkiem zwyczajnym EASA – European Academy of Sciences and Arts jako jeden z 34 Polaków.

    Kontakt