Wsparcie dla rozwoju uczelni dzięki Blackboard Academy – case study Teesside University
20 kwietnia 2022 3 min czytaniaTeesside University, to brytyjska uczelnia publiczna kształcąca ponad 20 tys. studentów. Uczelnia może pochwalić się wysoką jakością kształcenia – w badaniu International Student Barometer 2020, ogólne zadowolenie studentów z wsparcia uczelni wyniosło 95,8%. Teesside University zdobył także tytuł University of the Year for Social Inclusion w publikacji Good University Guide 2022 wydanej przez The Times i The Sunday Times.
Uniwersytet dba również o zapewnienie możliwości rozwoju swoim pracownikom, za co otrzymał wyróżnienie Komisji Europejskiej HR in Excellence in Research. Na początku 2021 roku Zespół ds. transformacji cyfrowej uczelni przygotowywał strategię realizacji programu ciągłego doskonalenia zawodowego (Continuous Professional Development – CPD) na początek dla ok. 700 pracowników.
Poprzednie programy tego typu realizowano stacjonarnie, ale ze względu na obowiązujące ograniczenia związane z pandemią COVID-19, tym razem chciano przeprowadzić je zdalnie. Tym bardziej, że od września 2021 uczelnia miała przejść na nową platformę e-learningową – Blackboard Learn Ultra. Zespół uczelni chciał wykorzystać to przejście do zwiększenia świadomości na temat korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych, a także do szybkiej adopcji platformy w codziennej pracy wykładowców.
Na przeszkolenie 700 pracowników uczelnia miała tylko trzy miesiące. Zespół Uniwersytetu Teesside postanowił nawiązać współpracę z Blackboard Academy. Jest to dział tworzony przez doświadczonych ekspertów Blackboarda, dostarczający szkolenia dla kadry dydaktycznej, obejmujące nie tylko aspekty narzędziowe, ale także metodyczne. Flagowym szkoleniem oferowanym przez Blackboard Academy jest Digital Teaching and Learning Series (DTLS), program składający się z trzech kursów dotyczących nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych, od metodyki po praktykę.
Na Uniwersytecie Teesside postanowiono wykorzystać tzw. model train the trainer, w którym grupa osób z uczelni jest szkolona przez Blackboarda, a następnie szkoli pozostałych pracowników uczelni. W pierwszym etapie przeprowadzono kompleksowe szkolenie z całego programu DTLS dla sześciu osób z uczelni. Na podstawie zdobytej wiedzy osoby te opracowały zakres merytoryczny oraz strategię realizacji uczelnianego programu ciągłego doskonalenia zawodowego (CPD). Następnie przeprowadzono sesje z grupą wykładowców, która po przeszkoleniu zakończonym uzyskaniem certyfikatów Blackboard Certified Practitioners and Accredited Facilitators, mogła prowadzić dalsze szkolenia kadry.
Szkolenia dla ogóły kadry zaprojektowano jako cztery jednogodzinne synchroniczne sesje. Okazały się one bardzo skuteczną metodą na przekazanie wykładowcom kluczowej wiedzy o platformie e-learningowej i metodyce kształcenia zdalnego. Oprócz sesji, udostępniono wykładowcom platformę testową, gdzie mogli bez obaw wypróbowywać dostępne funkcjonalności i utrwalić zdobytą wiedzę poprzez praktyczne ćwiczenia.
Dzięki przyjętej strategii, Zespół ds. transformacji cyfrowej Uniwersytetu Teesside był w stanie osiągnąć imponujący, 96% poziom zadowolenia wśród 700 przeszkolonych pracowników z 204 godzin spotkań szkoleniowych na żywo. Ponadto 91% uczestników stwierdziło, że czują się pewnie w korzystaniu z Learn Ultra. Ponadto, kolejnych 25 pracowników akademickich ukończyło program CPD i uzyskało certyfikat Blackboard Certified Practitioner.
Na koniec projektu, na pięciu wydziałach przeprowadzono audyt pod kątem osiągnięcia kluczowych efektów określonych przez Zespół – trzy wydziały osiągnęły 100% założonych efektów, a pozostałe dwa ponad 80%. To najlepsze świadectwo jakości programu, a także strategii jego realizacji opracowanego wspólnie z Blackboard Academy.