THE World University Rankings to najbardziej prestiżowy i rozpoznawalny ranking szkół wyższych na świecie. Wyniki najnowszej edycji – THE World University Rankings 2022 – zostały ogłoszone z początkiem września 2021 roku.

Rezultatom tegorocznej edycji, ze szczególnym uwzględnieniem pozycji polskich uczelni, przyjrzeliśmy się na kolejnym webinarium z cyklu Uniwersytet Przyszłości. Webinar został zorganizowany wspólnie przez PCG Academia i Times Higher Education – twórcy rankingu oraz Partnera PCG Academia.

Spotkanie poświęcone THE World University Rankings 2022 moderował prof. Łukasz Sułkowski, Prezes PCG Polska, a naszymi gośćmi byli przedstawiciele THE – Duncan Ross (Chief Data Officer) oraz Michael Lubacz (Business Development Director).

METODOLOGIA THE WORLD UNIVERSITY RANKINGS

THE World University Rankings koncentruje się na misji badawczej uczelni, ale pod uwagę brane są także i inne obszary działalności szkół wyższych. Udział w rankingu może wziąć każda uczelnia, która spełnia trzy wymagania: ma więcej niż 1000 publikacji naukowych w okresie 5 lat, prowadzi badania w kilku dyscyplinach i naucza na poziomie studiów licencjackich.

Ranking opiera się na danych pochodzących z trzech źródeł:

  • dane od samych uczelni – w tej edycji 2112 uczelni;
  • dane o reputacji uczelni na bazie corocznej ankiety wypełnianej przez naukowców z całego świata – blisko 22 tys. respondentów, który oddali łącznie 160,000 głosów;
  • dane bibliometryczne pochodzące od Elsevier – obejmują 14,4 mln publikacji i 108 mln cytowań.

Dane te wykorzystywane są przez THE w 13 starannie skalibrowanych wskaźnikach, by zapewnić wszechstronną i zrównoważoną ocenę. Wskaźniki zostały pogrupowane w pięć obszarów: Nauczanie (środowisko uczenia się); Badania (ilość, dochody i reputacja); Cytowania (wpływ badań); Umiędzynarodowienie (zagraniczni pracownicy i studenci oraz międzynarodowe badania); oraz Współpraca z biznesem (dochody z transferu wiedzy).

Szczegółowe informacje o metodologii opublikowaliśmy pod tym linkiem.

ANALIZA WYNIKÓW THE WORLD UNIVERSITY RANKINGS 2022

W tej edycji rankingu uwzględniono 2112 uczelni, w tym 1662 w głównym rankingu, a 450 w grupie „Reporter”, czyli w gronie uczelni, które nie uzyskały rangi, ale mają duże szanse na wejście do rankingu w kolejnej edycji.

Najlepiej w rankingu wypadły instytucje z USA, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Pośród top 200 uczelni w rankingu mamy aż 57 amerykańskich uczelni, 28 brytyjskich i 22 niemieckie. Co najmniej 10 uczelni w pierwszej dwusetce miejsc mają również Australia (12 uczelni), Chiny (10) oraz Holandia (10).

Jakkolwiek w czołówce wciąż są uniwersytety ze Stanów Zjednoczonych, THE obserwuje znaczący wzrost wyników ze strony azjatyckich uczelni, szczególnie Chin. Istotnej poprawie ulegają też średnie wyniki uczelni z Bliskiego Wschodu, zwłaszcza Arabii Saudyjskiej i Egiptu.

Interesujące zmiany można również zaobserwować w poszczególnych grupach wskaźników w ostatnich pięciu latach, porównując edycje rankingów 2018-2022. W obszarze cytowań znaczącą poprawę wyników zanotowały uczelnie z Afryki, natomiast relatywnie spadły wyniki uczelni z Północnej Ameryki w tym samym obszarze. Oczywiście, punkty startowe dla obu krajów są zupełnie odmienne.

Co ciekawe, wspomniany spadek jest jedynym we wszystkich obszarach dla wszystkich kontynentów. Ogółem THE obserwuje wzrost wyników w każdym regionie świata, co pokazuje, że uczelnie cały czas pracują nad rozwojem i podnoszeniem jakości.

Które kraje notują największe wzrosty rezultatów we wskaźnikach?

  • W cytowaniach: Arabia Saudyjska, Egipt, Chiny, Pakistan i Malezja.
  • We współpracy z biznesem: Indonezja, Rosja, Pakistan, Egipt, Turcja.
  • W umiędzynarodowieniu: Malezja, Rosja, Holandia, Tajwan, Pakistan..
  • W badaniach: RPA, Austria, Włochy, Indonezja, Polska.
  • W nauczaniu: Węgry, Indonezja, Malezja, Włochy, Iran.

Widzimy więc, że przekrój krajów jest bardzo zróżnicowany. Także i polskie uczelnie znalazły się wśród instytucji notujących największy wzrost w zakresie doskonałości badawczej.

Tegoroczna edycja rankingu była pierwszą, która objęła okres pandemii. Zebrane dane, zwłaszcza bibliometryczne, w dużej mierze dotyczą jeszcze okresu przed pandemią, dlatego zmiany wywołane Covid – takie jak przejście na nauczanie zdalne – nie przełożyły się jeszcze istotnie na zmiany w rankingu. Jak stwierdził Duncan Ross, z pewnością będą miały wpływ na przyszłoroczną edycję, gdy nowe dane odzwierciedlą działania uczelni w czasie kryzysu Covid.

Na tę chwilę możemy już zaobserwować, że uczelnie, które opublikowały prace związane z Covid-19, uzyskały ogromny wzrost cytowań, zwłaszcza w 2021 roku, podczas gdy inne instytucje w tym samym okresie zanotowały minimalny spadek. Już w tej edycji uczelnie prowadzące badania w naukach medycznych osiągały we wskaźniku cytowań nawet dwa-trzy razy wyższe wyniki niż w zeszłorocznym rankingu. Większość z nich to chińskie uniwersytety, ale także te z Wielkiej Brytanii, Rosji, Niemiec, Tajwanu czy Estonii.

ANALIZA WYNIKÓW POLSKICH UCZELNI

Wśród uczelni sklasyfikowanych w THE World University Rankings 2022 znajdziemy 26 polskich uczelni, z czego 23 w głównym zestawieniu, a trzy w zestawieniu „Reporter”.

Wśród polskich uczelni liderem jest Uniwersytet Jagielloński, który uplasował się w grupie miejsc 501-600. Drugi w kolejności jest Uniwersytet Warszawski, który znalazł się w grupie 601-800. Te wyniki oznaczają, że te uczelnie znajdują się w najlepszych paru procent wśród wszystkich uczelni na świecie i należy być dumnym z osiągniętej rangi, podkreślił Michael Lubacz.

Porównując wyniki polskich uczelni w poszczególnych 13 wskaźnikach z resztą świata, widzimy, że są one niższe niż globalna średnia. Wyjątkiem jest stosunek liczby pracowników akademickich do liczby studentów, gdzie polskie uczelnie wypadły lepiej niż pozostałe kraje.

Najsłabszą stroną są zaś rezultaty we wskaźniku cytowań oraz międzynarodowej współpracy badawczej (obliczany na podstawie publikacji uczelni, które mają co najmniej jednego zagranicznego współautora). Znacząco poniżej średniej prezentuje się też odsetek studentów zagranicznych oraz odsetek zagranicznych pracowników na polskich uczelniach.

Dobrze przedstawiają się zaś dochody z badań oraz dochody ze współpracy z biznesem w przeliczeniu na liczbę pracowników akademickich, a także liczba przyznanych doktoratów, które nie odbiegają od światowej średniej.

W ostatnich pięciu latach notujemy wiele pozytywnych zmian: wyniki polskich uczelni zwiększają się z roku na rok. W czterech z pięciu obszarów – badaniach, nauczaniu, współpracy z biznesem i umiędzynarodowieniu – poprawa rezultatów jest lepsza niż światowa średnia. Obszarem, który nadal wymaga większej pracy, są cytowania.

Znacząco wzrasta także liczba publikacji w czasopismach naukowych w stosunku do liczby naukowców, ale nadal jest poniżej światowej średniej. Podniosła się także ocena polskich uczelni w ankiecie reputacyjnej, zarówno pod względem badań, jak i dydaktyki.

Zmiany wyników są jednak mocno zróżnicowane pomiędzy dyscyplinami. Największą poprawę rezultatów polskie uczelnie odnotowują w naukach medycznych i o zdrowiu, humanistycznych i artystycznych oraz przyrodniczych. Z kolei w psychologii i informatyce zanotowaliśmy spadek, a w pozostałych dziedzinach niewielki wzrost.

Zwiększa się również liczba polskich uczelni w rankingu THE: jeszcze w edycji 2019 było ich dwanaście, a obecnie, zaledwie trzy edycje później, jest ich dwa razy tyle.

JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W THE WORLD UNIVERSITY RANKINGS?

Proces przesyłania danych do następnej edycji THE World University Rankings 2023 rozpocznie się w styczniu 2022. Jeśli Państwa uczelnia chciałaby spróbować swoich sił w rankingu, prosimy pisać na adres data@timeshighereducation.com, by zarejestrować się bezpłatnie. Otrzymają Państwo również wszelkie informacje oraz wsparcie ze strony THE.

Dlaczego warto wziąć udział w rankingu?

  • Zwiększenie widoczności uczelni – relacje w mediach na temat rankingu docierają do ponad 3 miliardów odbiorców.
  • Uczelnia zyskuje profil na stronie THE, która notuje 30 milionów wejść rocznie.
  • Zwiększenie rekrutacji, zwłaszcza studentów międzynarodowych – badania pokazują, że rankingi to kluczowe źródła, w których kandydaci poszukują informacji o uczelniach i istotny czynnik w podejmowaniu decyzji o wyborze uczelni.
  • Także najlepsi badacze sprawdzają rankingi, by znaleźć wiodące uczelnie, z którymi chcą współpracować.
  • Rankingi pozwalają zidentyfikować potencjalnych partnerów oraz są często bodźcem do rozwoju współpracy badawczej i wymiany osobowej.
  • Ranking jako benchmarking uczelni – udział dla odkrycia mocnych i słabych stron uczelni oraz wsparcia decyzji strategicznych.

KONTAKT

Nicolas Cletz,
THE’s Regional Director for Poland,
e-mail: Nicolas.Cletz@timeshighereducation.com