Nauka w trybie online postawiła przed polskimi uczelniami wiele wyzwań organizacyjnych i technicznych. Szybko okazało się jednak, że to nie wszystko. Wykładowcy stanęli przed problemem, jakim jest brak zaangażowania studentów. Jak temu zaradzić w czasach zdalnej edukacji?

 

1. Usunięcie barier

Wykładowca nie jest w stanie wyeliminować wszystkich problemów, które wiążą się z prowadzeniem zajęć online i które wpływają na zaangażowanie studentów. Brak dostępu do komputera, wolny internet, utrudniony kontakt – to tylko niektóre z nich.

Co jednak ważne, są też rzeczy, które każdy wykładowca może dopracować, aby studenci chętniej uczestniczyli w zajęciach online. Takim udogodnieniem jest choćby dostarczanie materiałów naukowych w różnych formatach. Dzięki temu można usunąć część barier technicznych, wynikających np. z tego, że student posiada inne oprogramowanie.

Dlatego jeśli wysyłają Państwo jakieś materiały swoim studentom (np. zadania do wykonania, pomoce naukowe), zalecamy przygotowanie ich w co najmniej dwóch formatach. Dla plików tekstowych najpopularniejsze są .doc i .pdf, ale o preferencje dotyczące formatów można też zapytać po prostu studentów. Być może okaże się, że ktoś korzysta z bardzo specyficznego oprogramowania.

 

2. Łatwy w obsłudze program

Zajęcia online powinny odbywać się z wykorzystaniem narzędzi, które są dostosowane zarówno do potrzeb wykładowcy, jak i studentów. Jeśli program używany do prowadzenia zdalnych zajęć działa niewłaściwie, zaangażowanie spada i nie ma w tym nic dziwnego.

Ponieważ konieczność przejścia na nauczanie zdalne pojawiła się nagle, wielu wykładowców nie dostało dostępu do programów lub uczelnie po prostu takiego nie posiadały. W takiej sytuacji można korzystać ze skrzynek mailowych i komercyjnych narzędzi do wideokonferencji, ale trzeba się liczyć z tym, że nie jest to wygodne dla nikogo. Po dłuższym czasie odbije się to nie tylko na zaangażowaniu, ale również na wynikach.

Zachęcamy więc do korzystania z profesjonalnych programów, które sprawią, że nauka zdalna będzie łatwiejsza i efektywniejsza.

 

3. Tworzenie okazji do zaangażowania

Czasami największą barierą dla studenta jest brak okazji do aktywnego uczestnictwa. Jeśli wykładowca ma zwyczaj wygłaszania długich przemów i nie podejmuje prób aktywizacji słuchających, zaangażowanie spada szybko. Warto więc pamiętać o kilku rzeczach:

  • zachęcaniu studentów do korzystania z chatu lub zabrania głosu (np. poprzez zadawanie pytań, tworzenie debaty);
  • wydawaniu sprecyzowanych poleceń;
  • stworzeniu wspólnego pliku dla całej grupy (np. dokument Google), w którym każdy student może coś zapisać;
  • dostarczaniu różnorodnych materiałów;
  • umożliwieniu aktywizacji w różnych formach (chat, video, tekst).

 

4. Zrozumienie

Tak jak wykładowca może mieć problemy wynikające z pracy zdalnej, tak i student może się z nimi borykać. Warto więc pamiętać o odrobinie empatii, bo brak zaangażowania może wynikać z czynników niezależnych od uczelni. Co ważne, takie przypadki należy rozpatrywać indywidualnie.

A jeśli szukają Państwo dobrego programu do prowadzenia zajęć online, polecamy dostępny w naszej ofercie Blackboard Collaborate. To nowoczesna platforma i zarazem wirtualna sala wykładowa do współpracy zdalnej. Za jej pośrednictwem można wygodnie i skutecznie kształcić studentów w trybach online, mieszanym (blended learning) i mobilnym.