Don’t Drop Out! – Platformy do nauki zdalnej (Blackboard, Panopto)
21 października 2024 6 min czytaniaNa drugim webinarze z cyklu Don’t Drop Out podzieliliśmy się pomysłami, jak wykorzystać e-learning w ograniczaniu drop-outu na uczelni. Swoim doświadczeniem w tym zakresie podzielił się dr Łukasz Fojutowski, Prezes Fundacji Rozwoju Edukacji i Technologii.
Z kolei Anna Warda-Ritzen, Key Account Manager w PCG Academia, zaprezentowała technologie edukacyjne pomagające ograniczać drop-out na przykładzie platformy LMS Blackboard Learn oraz narzędzia Panopto. Są to rozwiązania, które wspierają nowoczesną dydaktykę, pomagając uczelniom podnosić atrakcyjność studiów i monitorować zaangażowanie studentów. Na koniec prelegenci podzielili się poradami, jak zacząć wdrażanie e-learningu na uczelni.
Działania i rozwiązania, które omówiliśmy na webinarze można sfinansować z konkursu NCBR “Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu (FERS 1.05)”. Aby dowiedzieć się więcej o konkursie oraz o samym zjawisku drop-outu zachęcamy do zapoznania się z materiałami z poprzedniego webinaru:
Zjawisko drop-outu i przygotowanie do FERS 1.05
Technologie w ograniczaniu drop-outu
Częstym powodem rezygnacji z nauki jest niezadowolenie ze studiów, które wynika bądź z niewłaściwego wyboru studiów, bądź ze zbyt niskiego lub wysokiego poziomu. Pierwsze działania przeciw drop-outowi należy więc kierować jeszcze do kandydatów na studia.
Uczelnie mogą prowadzić kursy e-learningowe dla kandydatów, pokazujące, czym będą zajmowali się na studiach i zwiększające świadomość o przyszłych zawodach. Na platformie można zamieścić też testy z zakresu doradztwa zawodowego. Warto również wprowadzić kursy online dla świeżo upieczonych studentów, gdzie nabędą umiejętności przydatne w nauce jak robienie notatek, zarządzanie czasem, praca w grupie, krytyczna analiza informacji czy pisanie referatów.
Inne pomysły to kursy uzupełniające na studiach II stopnia dla absolwentów innych kierunków lub kursy uzupełniające kompetencja z kluczowych przedmiotów dla wszystkich chętnych. Ciekawym działaniem jest zaoferowanie mentoringu dla nowych studentów, który poprowadzą w formie online pracownicy lub starsi studenci.
Wyjątkowo wrażliwym momentem dla drop-outu jest pierwszy rok studiów każdego stopnia, dlatego szczególnie wtedy należy monitorować postępy studentów poprzez weryfikowanie ich aktywności na platformie i podczas zajęć na sali.
Zadbać należy o dobrą organizację studiów oraz o wczesne wprowadzanie do programu zajęć praktycznych. Uczelnie mogą przenosić wykłady do sfery online, co pozwoli na wprowadzenie warsztatów i laboratoriów w ramach zajęć stacjonarnych. E-learning ułatwia także udział praktyków w zajęciach, którzy choć często nie mają czasu na przyjazd na uczelnię, to mogą poprowadzić spotkanie online.
Platformy e-learningowe to oczywiście również duże wsparcie studentów w nauce i sposób na zwiększenie ich zaangażowania. Wprowadzenie różnego rodzaju zadań, quizów i testów do rozwiązania przez studentów pomoże w równomiernym obciążeniu nauką w semestrze oraz lepszym zrozumieniu materiału. Bogata oferta kursów online w ramach przedmiotów do wyboru sprawi, że studenci będą mogli poszerzać wiedzę zgodnie ze swoimi zainteresowanymi. Da im to większe poczucie kontroli nad własnym planem zajęć i większe pole do samorozwoju.
Udostępnianie zasobów edukacyjnych online również pozytywnie wpłynie na retencję studentów, zmniejszając bariery w dostępie i zapewniając wsparcie dla studentów z np. problemami zdrowotnymi, którzy mogą łatwiej nadrobić materiał. Platformę e-learningową można wykorzystać także do doskonalenia zawodowego wykładowców, dla których można oferować szkolenia metodyczne online.
Przykłady rozwiązań e-learningowych ograniczających drop-out
Dobre platformy LMS przeciwdziałają zjawisku drop-outu, czyli przedwczesnemu rezygnowaniu z nauki, poprzez wspieranie kształcenia oraz budowanie zaangażowania i motywacji studentów. Dodatkowo spersonalizowane ścieżki edukacyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb i tempa nauki, zmniejszają ryzyko frustracji i zniechęcenia.
Blackboard Learn pomaga studentom w byciu na bieżąco z nauką. Po zalogowaniu, student od razu widzi najważniejsze informacje zebrane z całej platformy: o zadaniach do zrobienia, wszelkich zaległościach czy zbliżającym się teście. Student ma też dostęp do kompleksowych informacji o swoich postępach.
Dzięki interaktywnym funkcjom Blackboard Learn, takim jak quizy, kontekstowe konwersacje, fora dyskusyjne oraz systemy nagród i odznak, studenci mogą aktywniej uczestniczyć w procesie edukacyjnym, co wzmacnia ich poczucie przynależności i zaangażowania.
Z kolei wykładowca dzięki Blackboard Learn łatwo zarządzać wszystkimi prowadzonymi kursami, komunikować się za studentami oraz sprawdzać przesłane przez nich prace zaliczeniowe. Tworząc kurs, wykładowca ma też możliwość personalizowania zajęć dla różnych studentów, m.in. dzięki funkcji warunki udostępniania.
Dla wykładowców dostępne są również informacje o postępach poszczególnych studentów, które umożliwiają wczesne wykrywanie osób zagrożonych drop-outem i podjęcie działań wspierających. Learn umożliwia regularny monitoring aktywności na platformie i automatyczne generowanie różnorodnych raportów. W dzienniku zaś oprócz ocen mamy też macierz kompetencji, dzięki której wiadomo, które obszary umiejętności wymagają jeszcze pracy.
Ponadto z rozwiązaniem Blackboard można zintegrować inne narzędzia, takie jak Microsoft Teams, co pozwala na np. prowadzenie wykładów na żywo na platformie. Natomiast wtyczka Blackboard Ally (dostarczana razem z Learn) umożliwia studentom pobieranie materiałów formatach alternatywnych (np. audio, e-Braille), zwiększając ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami i nie tylko.
Z platformą Blackboard Learn integruje się również Panopto, narzędzie do kompleksowego zarządzania materiałami wideo na uczelni. Panopto obejmuje wszystkie etapy produkcji filmów edukacyjnych: umożliwia nagrywanie, edycję, udostępnianie i zbieranie statystyk oglądalności. Blackboard Ally i Panopto integrują się też z innymi rozwiązaniami e-learningowymi np. Moodle.
Zachęcamy do obejrzenia nagrania i sprawdzenia, jak te rozwiązania działają w praktyce!
Zapraszamy do rejestracji na kolejne webinary z cyklu Don’t Drop Out:
Część 3: Platforma low-code (WEBCON)
Eksperci: Eryk Wdowiak (PCG Academia), Emil Leńczuk (PCG Academia), Kamil Bielecki (PCG Academia), Edyta Zborowska (WEBCON)
Data: 22-10-2024
Zapisz się
Część 4: System dziekanatowy, rekrutacyjny, aplikacja mobilna
Eksperci: Dariusz Bednarz (PCG Academia), Łukasz Wawer (PCG Academia)
Data: 29-10-2024
Zapisz się
Część 5: Repozytorium dydaktyczne i Portfolio studenta (DSpace)
Eksperci: Łukasz Wawer (PCG Academia), Piotr Masalski (PCG Academia)
Data: 05-11-2024