Uczelnie w Polsce i zagranicą od wielu lat wykorzystują rozwiązania IT wspierające kształcenie, a ich adopcja znacznie wzrosła podczas pandemii COVID-19. Czy systemy te wykorzystywane są tylko do obsługi konkretnych procesów na uczelniach, czy też odgrywają większą rolę? Czy mają bezpośredni wpływ na jakość kształcenia i proces kształcenia? Czy pomagają wykładowcom w pracy, a uczelni w budowaniu przewagi konkurencyjnej?

O swoich doświadczeniach w zakresie wykorzystania technologii edukacyjnych opowiedzieli uczestnicy panelu Konferencji LUMEN 2021, moderowanego przez Magdę Sochacką, Dyrektor Linii Biznesowej w PCG Academia. Naszymi gośćmi byli:

  • dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, Prorektor ds. Nauki i Kształcenia Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej;
  • Charles Knight, Associate Dean for Student Experience, Salford Business School;
  • Dr Agata Cebera, Wykładowca na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
  • Jakub Firlus, Wykładowca na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Na uczelniach reprezentowanych przez panelistów funkcjonują różne systemy wspierające kształcenie: na Salford Business School i Uniwersytecie Jagiellońskim jest to platforma LMS Blackboard, a na Akademii WSB platforma Inspera do elektronicznego egzaminowania.

Blackboard Learn Ultra na Salford Business School

Salford Business School znajduje się w północno-zachodniej Anglii i kształci ok. 20 tys. studentów. Oprócz edukacji biznesowej oferuje również usługi IT, wspierając m.in. inne szkoły wyższe.

Na uczelni platformę e-learningową Blackboard Learn Ultra wdrożono jeszcze przed pandemią – w momencie rozpoczęcia lockdownu uczelnia nie musiała czynić żadnych zakupów, tylko od razu mogła bezproblemowo przejść na kształcenie online.

Największą zaletą platformy Blackboard w oczach Charlesa Knighta jest jej wielofunkcyjność – narzędzie daje jedno, spójne środowisko e-learningowe, jeden punkt dostępu do wszystkiego, co oferuje uczelnia. Na jednej platformie studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych oraz odbywają na niej zajęcia. Wykładowcy stosują tę samą platformę do przygotowywania i udostępniania wysokiej jakości materiałów i interaktywnych kursów dla studentów oraz do przekazywania informacji dla studentów.

Posiadanie jednej platformy do różnych zadań pozwala uczelni łatwo reagować w czasie rzeczywistym oraz daje władzom pełną wiedzę, co się dzieje po stronie studentów i nauczycieli akademickich.

Ogromną zaletą platformy Blackboard jest również mobilność, co ma niebagatelne znaczenie dla studentów. Platforma bezproblemowo działa na urządzeniach mobilnych, pozwalając studentom na naukę dosłownie wszędzie i zawsze oraz umożliwiając szybki i stały kontakt studentów i wykładowców. Platforma daje też studentom możliwość komunikacji miedzy sobą, np. dzięki czatom oraz funkcji Message Board, czyli swego rodzaju wirtualnej tablicy ogłoszeń.

Ciekawą możliwością Blackboard, wykorzystywaną na Salford, jest połączenie platformy z LinkedIn Learning, co pozwala studentom na prezentowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przyszłym pracodawcom. Studenci chętnie z tej opcji korzystają.

Po powrocie do zajęć stacjonarnych uczelnia nadal wykorzystuje Blackboard do szerszej współpracy albo pracy w mniejszych grupach. studenci docenili wartość, jaką wnosi platforma i nie chcą rezygnować z jej możliwości. Wielu studentów prosi np. o nagrywanie wykładów i udostępnianie ich online na platformie, by mogli do nich później wracać. Podoba im się, że dzięki Blackboard uczelnia stworzyła jedno miejsce, gdzie wszystkie treści dydaktyczne są dostępne cały czas i z każdego miejsca.

Charles Knight sądzi, że posiadanie Blackboard bardzo pozytywnie wpływa na wizerunek uczelni oraz daje jej przewagę konkurencyjną. Salford wykorzystuje Blackboard w rekrutacji; na platformie organizuje dni otwarte, z czego chętnie korzystają zwłaszcza kandydaci z zagranicy. W ramach dni uczelnia daje im m.in. możliwość wchodzenia na różne kursy, z których mogą później korzystać. „Pozwala im to od razu zorientować się w infrastrukturze oferowanej przez uczelnię, zyskują przedsmak tego, co czeka ich na studiach, widzą, jaka jest jakość, którą mogą dostać” – wymienia prelegent. Narzędzie takie jak Blackboard pokazuje, że szkoła inwestuje w infrastrukturę i dydaktykę, co podnosi renomę uczelni na zewnątrz.

Blackboard Learn Ultra na Uniwersytecie Jagiellońskim

Rozwiązanie Blackboard Learn Ultra zostało również wdrożone na Wydziale Prawa i Administracji UJ, najlepszym wydziale prawa w kraju. W tym roku akademickim kształcenie w jednostce odbywa się w sposób hybrydowy. O trybie prowadzenia zajęć decydowała ich specyfika oraz preferencje nauczycieli akademickich i studentów, wyjaśniła Dr Agata Cebera.

Dla zajęć zdalnych narzędziem rekomendowanym przez władze Wydziału jest platforma Blackboard, która najpełniej spełnia wymagania stawiane zdalnemu nauczaniu, ale ostateczny wybór pozostawiono wykładowcom.

Zarówno Dr Agata Cebera, jak i Jakub Firlus wybrali rozwiązali Blackboard, ponieważ prowadzą zajęcia typu ćwiczeniowego, które wymagają najwięcej interakcji. Wcześniej musieli wykorzystywać do nauczania wiele różnych narzędzi. Wszystkie ich funkcjonalności zbiera teraz jedna platforma – Blackboard Learn Ultra. Środowisko, które tworzy Blackboard umożliwia podjęcie wszystkich działań w jednym miejscu, tak dydaktycznych, jak i zarządczo-organizacyjnych, co jest dużą wygodą, mówił Jakub Firlus.

„W moim odczuciu Blackboard stanowi sumę instrumentów, z których dotychczas korzystałem. Jest po prostu synergią plus coś więcej” – powiedział prelegent.

Obydwoje prelegentów już teraz może potwierdzić, że pozytywny wpływ Blackboard na jakość kształcenia jest bezsprzeczny. Dodatkowo, platforma przynosi dużą oszczędność czasu nauczycieli i studentów. Blackboard pozwala na optymalizację czasu pracy i wykorzystanie całych zajęć na pracę ze studentami, bez straty czasu na kwestie techniczne lub organizacyjne, mówił ze swojego doświadczenia Jakub Firlus.

Według Dr Agaty Cebery we wcześniejszych rozwiązaniach najbardziej brakowało możliwości budowania relacji ze studentami. Blackboard daje szerokie spektrum narzędzi do komunikowania się, wspierania studenta w nauce i aktywizacji studenta w czasie zajęć. Dostępne są czat, dyskusje, ogłoszenia czy wiadomości, a także sondy, które pozwalają na anonimowe pozyskiwanie informacji od studentów w czasie zajęć. Learn Ultra umożliwia więc nie tylko zamieszczenie wszystkich materiałów dla studentów w jednym miejscu, ale, co ważniejsze, realizację partycypacyjnych form zajęć.

Również studenci nie mają żadnych problemów w posługiwaniu się platformą. Jak mówił Jakub Firlus, Wydział obserwuje zupełny brak zgłoszeń w zakresie niemożności podjęcia jakieś aktywności na platformie przez studenta, wszystko po prostu działa. W przypadku innych platform to się nie zdarzało, wspominał prelegent, konieczne było uruchamianie helpdesków. Do tego wiele funkcji było nieintuicyjnych, co też zniechęcało studentów. Z platformy Blackboard zaś studenci aktywnie korzystają i odbierają ją pozytywnie.

Inspera na Akademii WSB

Akademia WSB wdrożyła w ostatnim roku system Inspera. Decyzja o zamówieniu sytemu zapadła jeszcze przed pandemią. Zakup systemu nie był potrzebą chwili, a częścią szerszego tworzenia zintegrowanego systemu obsługi i usprawniania procesów. Stanowi realizację jednego z celów strategicznych uczelni nazwanego „Cyfrowa Akademia”, a samo wdrożenie było elementem projektu „Excellence in Education”.

Dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna wyjaśniła, że szukano rozwiązania, które uporządkuje i udoskonali proces egzaminowania, a także pozwoli na jego większą automatyzację. Równie ważne dla uczelni było zapewnienie transparentności i obiektywizmu egzaminowania. Potrzebowano rozwiązania uniwersalnego, które sprawdzi na każdym z 18 zróżnicowanych kierunków prowadzonych na WSB. Inspera oferuje 24 różne formy egzaminu, dzięki czemu można dostosować narzędzia egzaminowania do specyfiki danego kierunku. Dzięki Insperze wykładowcy nauczyli się różnicować metody weryfikacji efektów kształcenia i projektować lepsze egzaminy.

Insperę planowano wykorzystywać stacjonarnie i zdalnie, ale w związku z pandemią system stosuje się obecnie tylko online. Jak dotąd przeprowadzono niemal 500 egzaminów, zdradziła Prorektor uczelni. W przyszłości WSB zamierza stosować platformę również stacjonarnie, zarówno wykorzystując sale komputerowe, jak i opcję bring your own device, czyli możliwość egzaminowania na komputerach własnych studentów.

Jest to możliwe dzięki zabezpieczeniom wbudowanym w Insperę, np. odcięciu od zasobów Internetu oraz monitoringowi egzaminu (proctoringowi). Te zabezpieczenia doceniają wykładowcy, którzy nie mają obaw co do korzystania z Inspery i uczciwości egzaminu. Również studenci widzą zalety tych zabezpieczeń, gdyż umożliwiają one zdalne egzaminy, które studenci mogą odbyć z dowolnego miejsca, bardziej dla nich komfortowego.

Dla wsparcia procesu zmiany z egzaminów tradycyjnych na cyfrowe, Akademia uruchomiła Centrum Elektronicznego Egzaminowania. Zespół udziela pomocy technicznej i wsparcia merytorycznego studentom i wykładowcom. Helpdeski dostępne są także w czasie egzaminu. Platforma jest bardzo przyjazna i dla studentów, i dla nauczycieli, ale i tak przeprowadzono szkolenia, by nie dodawać studentom stresu na egzaminie.

Ogółem uczelnia obserwuje duże zadowolenie z platformy ze strony studentów i dydaktyków. Dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna widzi pozytywny odzew studentów, którzy zwracają uwagę w szczególności na poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im Inspera. Podoba im się zwłaszcza, że na platformie nie mogą stracić postępu w pisanym egzaminie, bo Inspera zachowuje ich postępy nawet w przypadku przerwanego połączenia z Internetem.

Zdaniem Prorektor, Inspera pomaga budować wizerunek uczelni. Wdrożenie platformy stanowi komunikat do wszystkich interesariuszy potwierdzający, że uczelnia dba o jakość kształcenia, o rozwój i doskonalenie dydaktyki. Wdrożenie Inspery powoduje też, że WSB jest postrzegana jako uczelnia elastyczna oraz otwarta na nowe wyzwania i nowości technologiczne. Jednakże pojedynczy system oczywiście nie zbuduje wizerunku uczelni, podkreśliła Prorektor, potrzebna jest przemyślana strategia cyfryzacji.

Serdecznie zapraszamy uczelnie do przetestowania omawianych rozwiązań Blackboard oraz Inspera, a także IntelliBoard, w ramach Programu Pilotażowego: więcej informacji tutaj.

Kontakt:

Magda Sochacka
Dyrektor Linii Biznesowej
tel. 502 044 265
magda.sochacka@pcgacademia.pl

PREZENTACJA DO POBRANIA